۲۷ آبان ماه ۱۳۹۷ زندگی برازنده من؛ گامی بلند در جهت تحلیل و بهبود زندگی شما
سطح مقاله : پیشرفته

در صورتیکه پرسش این روزهایتان این است که دلیل این حس ها، رویدادها، مشکلات جسمی، تنهایی، مشکلات زناشویی و فرزندپروری و علت درماندگی من در برطرف کردن این ضعف ها چیست؟ این متن را بخوانید

در صورتیکه احساسات تلخ و منفی شما را رها نمی کند و حتی خواب راحت را از شما می گیرد؛ در صورتیکه رویاها، آدم ها و اتفاقات تکراری شما را سردرگم کرده و این پرسش در ذهن تان می چرخد: "چرا مدام این رویا را می بینم؟"، "چرا این اتفاق خاص (یا آدم هایی با ویژگی هایی یکسان) در زندگی ام وارد می شوند؟"؛ در صورتیکه بیماری های مختلف و مزمن جسمی که زندگی شما را به شدت تحت تأثیر قرار داده و شاید دارو و درمان های متعدد هم کمکی به بهبود آن موضوعات نکرده اند؛ در صورتیکه احساس تنهایی و غمی که ناشی از بی توجهی دیگران به شماست، دارید؛ در صورتیکه درگیری های زناشویی زندگی را به کام شما تلخ کرده و احساس می کنید در حل آن مسائل ناتوان هستید؛ در صورتیکه مشکلات متنوعی با فرزند خود دارید و نمی دانید چگونه آن ها را برطرف کرده و رابطه تان را بهبود دهید و پرسش این روزهایتان این است که دلیل این حس ها، رویدادها، مشکلات جسمی، تنهایی، مشکلات زناشویی و فرزندپروری و علت درماندگی من در برطرف کردن این ضعف ها چیست؟ این متن را با حوصله بخوانید و برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "زندگی برازنده من" کلیک کنید.

زندگی ما انسان‌‌ها را داستان‌های مختلف در بخش‌های متفاوت و متنوع زندگی‌مان می سازد و هر کدام از ما راوی داستان‌هایی شگفت از زندگی خود هستیم. مفهومی که در اینجا از عبارت "زندگی برازنده من" در نظر داریم، همان‌طور که از نامش پیداست، جستجوی شناساندن مسیر درونی زندگی‌مان به خود ماست؛ بیداری درون و انتقال تجربه‌های شخصی با شیوه استعاری از نسلی به نسل بعد که در نهایت به این نتیجه منجر می شود که اگر بخواهیم انسان خوب، درست و کامیابی باشیم، باید ساختار درونی خود را طوری بسازیم و تغییر دهیم که راه به دست آمدن اهداف‌مان هموارتر و آسان‌تر شود.

داستان زندگی افراد مختلف اگرچه متفاوت است، اما با توجه به نظریه کارل گوستاو یونگ، روانشناس معروف، عمومی و تکراری بودن این شخصیت‌ها و وقایع مشخص است. این وقایع جهانی "اسطوره" یا "کهن‌الگو" نام می‌گیرند.

دوازده کهن‌الگوی اصلی ما در سفر زندگی عبارتند از:

معصوم: یافتن اعتماد، توانایی و خوش بینی لازم برای آغاز سفر

یتیم: پذیریش اتفاق های بد زندگی و به دست آوردن تفکر واقع بینانه

جنگجو: آموختن راه های رقابت، هدف گذاری و دفاع از خود هنگام نیاز

حامی: دوست داشتن، کمک کردن و مهربانی نسبت به دیگران

جستجوگر: حاضر است با دیگران تفاوت داشته باشد و شجاعت انجام کارهای جدید را به دست می آورد.

عاشق: عشق ورزیدن، عطوفت، ایجاد روابط نزدیک و تعهد به دیگران

نابودگر: رها کردن و دوباره آغاز کردن؛ اقدام برای کم کردن یا قطع کردن موارد منفی

آفرینش گر: نشان دادن و به کار بستن قوه تخیل، نوآوری، هوش و ذکاوت

حاکم: ریاست و به دست گرفتن مدیریت امور؛ ابراز مسئولیت و زندگی هماهنگ با ارزش های فردی

جادوگر: تغییر دادن وقایع از راه عوض کردن افکار و رفتار خود

فرزانه: تفکر واضح، روشن، منطقی و مستقل

دلقک: لذت بردن از زندگی، حضور کامل در لحظه و زمان حال.

زمانی که موفق می‌شویم چندین داستان اسطوره‌ای را در زندگی خود شناخته و تجربه نماییم، آن‌وقت می‌توانیم از مزایای آن ها استفاده کنیم و بهتر تصمیم بگیریم و امور خود را اداره کنیم. با توجه به نتایج آزمون، می‌توانیم به مزایای هر اسطوره، راهکارهای افزایش توانایی در آن حوزه، معایب کم یا زیاد بودن حضور یک اسطوره در زندگی‌مان پی ببریم. شناخت کهن‌الگوها در نهایت می‌تواند در راهنمایی صحیح فرزندان‌‌‌مان در جهت بلوغ و تکامل یاری دهد.

با شناخت هدایا و مزایای کهن‌الگوهای خود و همچنین آگاهی از بیش فعالی یا ضعف یک کهن‌الگو می توان به تسهیل در خودشناسی و کنکاش درونی رسید.

کهن الگوها در زندگی ما چه تأثیری دارند؟

بالابردن مرتبه خودشناسی و آگاهی درونی

رضایت خاطر و هدف‌مندی

بهبود روابط شخصی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی

رشد و موفقیت فردی

عبور از موانع و حل و فصل عادت‌های مضر و محدودیت‌های هر کهن‌الگو

فعالیت مؤثر در طراحی و اجرای نقشه مثبت زندگی‌مان

و در نهایت کشف جایگاه واقعی خود در زندگی که بتوانیم در آن درخشش بیشتری داشته باشیم.

مرحله بعد از شناخت کهن‌الگوی مرتبط با شخصیت خود، قدم نهادن آگاهانه در مسیر قهرمانی زندگی است که شامل سه مرحله آماده شدن، آغاز سفر و بازگشت قهرمان از اسطوره است. با آشنایی با مسیر قهرمانی می‌توانیم توانایی، عمق و استحکام فکری و احساسی خود را بالا برده و در پایانِ کار، پاسخ بهتری برای پیچیدگی‌ها و سوال‌های دنیای امروز داشته باشیم.به مرور سطح آگاهی ما نسبت به کهن‌الگوها به تدریج بالاتر می‌رود و موجبات حل ریشه‌ای برخی مشکلات را فراهم آورده و همگرایی اجتماعات دوستانه، خانوادگی و شغلی را بوجود میآورد.


منبع: زندگی برازنده من

نویسنده: کارول اس پیرسون/ هیو.کی مار

مترجم: کاوه نیری

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 2 نظر ارائه شده است
طیبه موسوی ارسال در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۷

بسیار عالی بود. دقیقا همون سوالاتی که من دارم و حس و حالی رو که در زمان کنونی من تجربه میکنم پاسخ داد. اما استاد گرامی جناب آقای رضایی با توجه به آزمون نقشه راه کهن الگوهایی که من دارم معصوم مثبت، یتیم مثبت، حامی مثبت و جنگجوی مثبت بود. در آستانه 40 سالگی هستم ولی اصلا حالم خوب نیست. به نظر شما چه میشه کرد و سفر قهرمانی رو از کجا شروع کرد؟

ثمیلا ارسال در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۳۹۷

سلام بسیار مفیده لطفا پستش کنید الان وقت مطالعه ندارم
ممنونم