۰۷ آذر ماه ۱۳۹۷ زندگی برازنده من؛ روابط گرم و صمیمی کجا باعث دردسر است؟
سطح مقاله : پیشرفته

چرا اطرافیان من مدام از من توقع دارند؟ چرا آدم ها انقدر به من وابسته می شوند که مسؤولیت هایشان را فراموش می کنند؟ گاهی آنقدر برای دیگران وقت می گذارم که وقتی برای خودم باقی نمی ماند. با شناخت کهن الگوی حامی، از دام وابستگی های افراطی رها شوید

کهن الگو به شکل نامحسوس درون ما پرسه می زند تا اینکه بالاخره در یکی از مراحل زندگی به وضوح خودش را نشان دهد. کهن الگوها یک ترتیب کلی و منطقی را در وقایع زندگی می پیمایند. علاوه بر آن یک یا چند کهن الگو ممکن است هویت اصلی شما را تشکیل دهند. زمانیکه موفق شدید چندین داستان اسطوره ای را در زندگی خود شناخته و تجربه کنید، آن وقت می توانید از مزایای آن ها استفاده کنید و بهتر تصمیم بگیرید امور را اداره کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "زندگی برازنده من" کلیک کنید.

کسانی که کهن الگوی حامی در آن ها فعال است، اصولاً مردم دوست و مهربان هستند و از کمک به دیگران لذت می برند. حامی تکامل یافته، با محبت و صفای خود دنیا را پرانگیزه و شاد می کند. حامی ها اغلب با دیگران مهربانند، اما همیشه نسبت به خودشان اینگونه رفتار نمی کنند. از آنجا که نزدیکی و علاقه زیادی به فرزندان و آشنایان خود احساس می کنند، احتمال دارد به صورت ناخودآگاه این اشخاص را به خود وابسته و متکی نگه دارند. حامی وامانده و تکامل نیافته دچار نوعی وابستگی دوگانه و افراط شده و کمک به دیگران را بهانه ای برای فرار و انکار مشکلات فردی خود قرار می دهد. حامی در وجود شما همواره فرصت انسان بودن و شرافتمندی راستین در اختیارتان قرار می دهد.

داستان هایی که نمایش دهنده انسان خوب و مهربانی است که بزرگواری خود را نشان می دهد و دیگران را در راستای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شان یاری می دهد، خوبی دیگران را جبران می کند و از دیگران نگهداری و حمایت می کند، به کهن الگوی حامی اشاره دارد.

حامی بشر دوستی، مهربانی و رشد و پرورش درونی را برای ما به ارمغان می آورد. به یاری و رسیدگی به نیازهای دیگران، علاقه مند است و می تواند در این راه از خودگذشتگی کند. حامی تکامل یافته، انسانی معنوی، بخشنده، فهمیده و بزرگوار است.

دنیای رقابتی امروز، پول و مقام را ارزشمند می داند و به محبت و انسان دوستی چندان بها نمی دهد. در عین حال برای رشد و شکوفایی جامعه اش نیازمند توانایی ها و مهارت های حامی است. برای بار آوردن فرزندان، رسیدگی به سالمندان و یاری دوستان و همکاران باید از حامی کمک بگیریم. این کهن الگو بیشتر در سازمان های مذهبی، دولتی و آموزشی مورد توجه و احترام قرار می گیرد.

حامی ها به خوبی به خواسته ها و نیازهای کارمندان، اعضای خانواده و پیروان خود رسیدگی می کنند. آن ها در پاسخگویی به تقاضای مشتریان و مراجعه کنندگان استعداد ذاتی و صبر بسیاری از خود نشان می دهند. مردم به حامی ها اعتماد دارند و به همین دلیل به آسانی شریک پیدا می کنند. از طرف دیگر، دلرحمی آن ها ممکن است باعث نادیده گرفتن کم کاری ها و اشتباهات دیگران شود. حامی ها اغلب مهارت قابل توجهی در ایجاد و مدیریت سازمان های مربوط به امور خیریه و انسانی دارند.

در سختی ها آسیب دیدگان را شناسایی می کنید و بی درنگ حتی بدون اینکه بدانید چطور موفق می شوید، به یاری آن ها می شتابید. دیگران را دلداری و قوت قلب می بخشید و آن ها را در انجام کارهایشان یاری می کنید. دیگران به مهربانی، بزرگواری و بخشندگی شما احترام می گذارند، از سوی دیگر ممکن است از شما سوء استفاده کنند.

آسیب های اجتماعی از جمله بی نوایی، ناتوانی و خشونت هایی که افراد نسبت به یکدیگر روا می دارند، توجه شما را به خود جلب می کند. در یاری و رسیدگی به این افراد کوتاهی نمی کنید و برای یافتن التیام و راه حل به آسیب های درونی و بیرونی اقدام می کنید. در این راه ممکن است به نیازها و سلامت خود کم توجهی کنید تا زمانی که خستگی مفرط شما را از کار و فعالیت باز دارد.

در صورتیکه موارد زیر در مورد شما صادق است، شما از ضعیف بودن این کهن الگو در زندگی تان رنج می برید:

محبت و نگهداری از دیگران برایتان دشوار است و در چشم اطرافیان خودخواه به نظر می رسید.

رفتار افرادی که می خواهند به شما یا دیگران کمک کنند، برایتان آزاردهنده است.

همدردی با دیگران برای شما دشوار است.

سعی می کنید از نقش یاری دهنده در زندگی اجتناب کنید.


منبع: زندگی برازنده من

نویسنده: کارول اس پیرسون/ هیو.کی مار

مترجم: کاوه نیری

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی


نظرات کاربران 1 نظر ارائه شده است
Hamed ارسال در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۷

جالب بود ولی خیلی کوتاه بود.
برای اصلاح حامی مثبت و حامی منفی چیکار باید کنم ؟؟
عضو سایت هستم