۱۷ آذر ماه ۱۳۹۷ زندگی برازنده من؛ از دانش تا خرد چقدر فاصله است؟
سطح مقاله : پیشرفته

با این که سعی می کنم جوانب را در نظر بگیرم، اتفاقی می افتد که برای آن پیش بینی نداشتم. بحث های علمی مرا خسته و کلافه می کند. با پرورش کهن الگوی فرزانه مسیری برای پرورش استقلال فکری در زندگی خود بیابید.

کهن الگو به شکل نامحسوس درون ما پرسه می زند تا اینکه بالاخره در یکی از مراحل زندگی به وضوح خودش را نشان دهد. کهن الگوها یک ترتیب کلی و منطقی را در وقایع زندگی می پیمایند. علاوه بر آن یک یا چند کهن الگو ممکن است هویت اصلی شما را تشکیل دهند. زمانیکه موفق شدید چندین داستان اسطوره ای را در زندگی خود شناخته و تجربه کنید، آن وقت می توانید از مزایای آن ها استفاده کنید و بهتر تصمیم بگیرید امور را اداره کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "زندگی برازنده من" کلیک کنید

كهن الگوهاي عاشق و جادوگر خواسته هاي قلبي مان را نشان مي دهند، در حالي كه فرزانه براي آشنايي و پذيرفتن حقيقت، همانطور كه هست، ما را در كنار گذاشتن چيزهايي كه به عنوان خواسته به آن ها فكر مي كنيم، ياري مي دهد.

تنش اصلي «فرزانه» به خاطر ارزشي كه براي حقيقت قائل است و از طرف ديگر اين آگاهي كه فيلتر برداشت هاي شخصي اش حقيقت او را تعيين مي كنند، ايجاد مي شود. اين داستان هم به نوبه خود به نسبي بودن حقيقت اشاره مي كند.

فرزانه ممكن است انساني فاضل، استاد معنويات، يا فرد فهميده و اغلب سالمندي باشد كه با تجربه آموخته است چه چيزهايي را مي تواند از زندگي انتظار داشته باشد و چه انتظاراتي از واقعيت فاصله دارند. انگيزة اصلي فرزانه يافتن حقيقت يا حداقل نزديك شدن به آن و رفع كنجكاوی و عطش ذهني خود است. انرژي اين كهن الگو فرصتي است براي به دست آوردن دانش و آزادي كه با دانستن حقيقت به دست مي آيند.

حكايت هاي «فرزانه» اغلب از نوع داستان هاي اسرارآميز هستند. قصه با يك مجهول و علامت سؤال آغاز مي شود: با يك قتل، نتيجة آزمايشگاهي كه توجيهي ندارد، پيدا شدن مدارك باستاني و غيره. سپس فرزانه مأموريت تحقيق و پرده برداشتن از اين قضيه را به عنوان محقق، دانشمند يا كارآگاه عهده دار مي شود. طرز فكر و عمل فرزانه را در تحقيقات علمي، داستان هاي پليسي، بيوگرافي ها و روايت اكتشافات گوناگون مشاهده مي كنيم.

در افسانه ها فرزانه اغلب در نقش پيرمرد يا پيرزن فهميده اي حضور مي يابد و به ديگران پند مي دهد و گاهي اوقات هم طلسمي را با دقت مورد استفاده قرار مي دهد. داستان هایی كه در آن ها محقق يا كارآگاهي پرده از اسراري كه ديگران را عاجز كرده بودند، برمي دارد، روايت هاي آموزنده اي كه پيروزي انساني را روي ذهن و افكار خود نشان مي دهند، داستان هاي بودايي هم كه عبور از فكر و اميال فرد جهت ايجاد ارتباط عميقِ معنوي را آموزش مي دهند، به کهن الگوی فرزانه مربوط اند.

مهارت هاي فرزانه شامل هوش، كنجكاوی، روشنفكری، پژوهشگری، منطق و استقلال فكری در امور زندگی و كار می شوند.

يكي از لازمه های پشتيباني از فرزانه داشتن مدارس و سيستم آموزشي عالي است كه روش های يادگيری گوناگون را به كار مي گيرد و حس كنجكاوی و فراگيری را بيدار مي كنند. بزرگسالان نيز نيازمند بالا بردن معلومات و گرفتن تعليمات تازه شغلي هستند. خواسته ديگر فرزانه اين است كه مطبوعات اطلاعات دقيق و كافي درباره مطالب مهم روز چاپ كنند، نه اينكه بيشتر در مورد وقايع زندگی و برد وباخت های ديگران مطلب بنويسند.

مهارت های اصلي و عالي مديران فرزانه تجزيه و تحليل، برنامه ريزي، بررسي، پژوهش و تصميم گيری منطقي است. آن ها قادرند زماني كه ديگران در نگراني كامل به سر می برند از مطلب فاصله بگيرند، كل موضوع را در نظر بگيرند و تكليف خود را بدانند. شخصيت فرزانه آرامش بخش است و سبك مديريت او كارها را پله پله و حساب شده پيش مي برد. اينگونه كارمندان مي بينند و متوجه مي شوند كه كارها به موقع و درست انجام مي شوند.

به عنوان يك فرزانه تكامل يافته دانشمند و فهميده ايد. كنجكاوي مثبت و فعالي داريد و دوست داريد جوانب امور را كاملاً در نظر گيريد. تلاش مي كنيد در حد امكان بی طرف و عادلانه بينديشيد و تبعيضي در كار و تصميم های خود قائل نشويد. انگيزه و عطشي كه براي يافتن حقيقت داريد شما را پيش مي راند. دورانديش هستيد و درگير مسائل جزئي نمي شويد. در ضمن ناهمخواني هاي وقايع و اشتباهات منطقي را به خوبي مي بينيد و همواره مراقب ضعف های ذهنی و عادتی خود و ديگران هستيد. واقعيت ها را با مهارت بررسي مي كنيد و در عين حال حاضريد به ديگران تعهد دهيد و می دانيد كه دانستن همه چيز امكانپذير نيست. توانايي خوبی در حفظ آرامش خود داريد.

عيب ها و كمبودها را به خوبي مي بينيد و بجز در مواقع اضطراری آهسته پاسخ مي دهيد، چون به ریسک های عجله كردن و نداشتن آمادگي و اطلاعات كافي توجه داريد. طبيعتاً به نظريه ها و فرآيند تفكر علاقمنديد و به همين دليل گرايش شما به سوی فعاليت های ذهني است، نه عملي يا تجربه ای. در نتيجه احتمال دارد كه براي الهام ها و اطلاعات احساسي ارزشي كافي قائل نشويد و آن ها را از نظر فكری جالب و مفيد نبينيد.

مراقب گرايش فرزانه به سوي خشک انديشي، خودرأی بودن و عدم علاقه و توجه كافي نسبت به وظايف و امور روزمره زندگي باشيد. مهارت فرزانه در ديدن كم وكسرهای فكری و عملي ديگران ممكن است به منفي بافی و شكاکی كشيده شده و او را به فردی كه كنار گود نشسته و مدام از ديگران انتقاد می كند تبديل نمايد. او مي تواند بيش از حد در ذهن خود زندگي كند و از انجام دادن امور لازم زندگي بازماند. ممكن است دستخوشِ احساس ها شود و خرده گيري و خودخواهي خود را پشت حرف ها، شعارها و اصولِ بزرگنما پنهان كند.

در صورتیکه موارد زیر در مورد شما صادق است، شما از ضعیف بودن این کهن الگو در زندگی تان رنج می برید:

در مطالعه و كنجكاوی كمبود داريد.

جوانب مختلف امور را كاملاً در نظر نمي گيريد و به اين خاطر درگير وضعيت های ناراحت كننده مي شويد.

اشخاص انديشمند و دانشمند را بي روح، خسته كننده و كم ارزش مي دانيد.

خودتان را باهوش به حساب نمي آورید.

به شما گفته شده كه باهوش نيستيد يا اينكه اشخاص درسخوان و اهل مطالعه، كار ارزشمند و مفيدي انجام نمي دهند.

منبع: زندگی برازنده من

نویسنده: کارول اس پیرسون/ هیو.کی مار

مترجم: کاوه نیری

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 1 نظر ارائه شده است
راضیه حسینی ارسال در تاریخ ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۷

عالی بود ، خوندم این کتابو بی نظیره ، ممنون