۱۸ آذر ماه ۱۳۹۷ زندگی برازنده من؛ چگونه حال بدم را به حال خوب تبدیل کنم؟
سطح مقاله : پیشرفته

زندگی من بی روح و خشک است و نمی توانم از آن لذت ببرم. دیگران مرا آدم جدی می دانند، اما من فکر می کنم آن ها از زیر مسؤولیت فرار می کنند. با رشد کهن الگوی دلقک به زندگی تان شور و نشاط ببخشید.

کهن الگو به شکل نامحسوس درون ما پرسه می زند تا اینکه بالاخره در یکی از مراحل زندگی به وضوح خودش را نشان دهد. کهن الگوها یک ترتیب کلی و منطقی را در وقایع زندگی می پیمایند. علاوه بر آن یک یا چند کهن الگو ممکن است هویت اصلی شما را تشکیل دهند. زمانیکه موفق شدید چندین داستان اسطوره ای را در زندگی خود شناخته و تجربه کنید، آن وقت می توانید از مزایای آن ها استفاده کنید و بهتر تصمیم بگیرید امور را اداره کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "زندگی برازنده من" کلیک کنید

شخصيت دلقک شامل كمدين ها، طنزنويس ها، كاريكاتوريست ها و همچنين انسان های شوخ طبعي كه شادی و خنده را همه جا با خود مي آورند می شود. دلقک می خواهد مزه زندگي را بچشد و آن را كاملاً تجربه كند. او معمولاً راهي براي لذت بردن از كارهای ناخوشايند يا محول كردن آن ها به ديگران پيدا می کند. دلقک راه لذت بردن از زندگي را می شناسد.

داستان هایی که مرتبط با کهن الگوی دلقک هستند، طبيعتاً خنده دار و شادی بخشند. معمولاً شخصيت اصلی كارهای ابلهانه و فكاهی انجام می دهد يا ديگران، به خصوص اشخاص معروف و قدرتمند را مسخره می كند.

حقه بازی یکی ديگر از ويژگي های كمدی هاست. كمدی ها خصلت های شخصی و غريزی را كه برای حفظ وقار و آبرو پنهان می كنيم به نمايش می گذارند و به همين دليل خنده دارند.

همچنین قصه هایی كه دردهای زندگی را به شكل بامزه و طنزآلودی تعريف می كنند و اينگونه پذيرفتن اين حقايق و احساس ها را راحت تر می نمايند، داستان های عجيب و غریبی که وقايع بسيار دشوار و ناراحت كننده را به طنز تبديل می كنند، طنزهایی كه نادرستی را توسط گزاف گویی آشكار می نمايند، برنامه های تلويزيونی، نمايش ها و مقالات مختلفی كه وقايع روزمره را مسخره می كنند، روايت هایی كه با تعريف كردن طنزآلود حقيقت برای اشخاص قدرتمند شكل می گيرند، به کهن الگوی دلقک اشاره دارند.

دلقک می تواند از طنز تيره استفاده كند و در لباس طنز فرد ديگری را تحقير كند. در اين زمينه ضرب المثلي است كه می گويد: «دوست خوب کسی است كه تو را از زندان بيرون می آورد، ولی رفيق واقعی کسی است كه داخل زندان كنارت می نشيند، با تو گپ می زند و برايت جوک تعريف می كند.» اين حكايت ها اغلب کمک می كنند كه بيش از اندازه جدی و اخلاقی فكر نكنيم. در ضمن این کهن الگو می تواند باعث خنديدن مردم به نقاط ضعف و اشتباه های خودشان و عبور از آن کمک کند.

دلقک بيش از ساير كهن الگوها قدر و ارزش زمان حال و لذت بردن از لحظه را می داند. در ضمن او مهارت خاصي در استفاده از طنز و شوخی براي فرونشاندن خشم، خجالت زدگی و نزاع از خود نشان می دهد.

مديران دلقک می دانند چطور همه چيز را خنده دار و شاد جلوه دهند. ذهن آن ها متفاوت و انشعابی است، به همين دليل می توانند غافلگيركننده و فكاهي عمل كنند. در ضمن دلقک های مدير مهارت خوبي در آسان گرفتن چالش های گوناگون امور اداري و سازمانی از خود نشان می دهند. سايرين را به جايگزين كردن يأس با خنده تشويق می كنند و اغلب راه حل های بامزه و ابتكاری براي مسائل مختلف و رسيدگي به امور پيدا می كنند.

به عنوان یک دلقک تكامل يافته شاد، بازيگوش، شوخ طبع و خوشگذران هستيد. به ديگران نشان می دهيد چطور همين جا و حالا از زندگي حتی در زمان سختی ها و مشكلات لذت ببرند. زماني كه ترس و نگرانی خبرهای بد و دگرگوني های جهان وجود ديگران را پر كرده است، خوشحال و هيجانزده ايد. از طنز برای دادن درس زندگی و بيان كردن حرف هایی كه شنيدنشان دشوار است، استفاده می كنيد. گاهي اوقات نيز از طنز برای نشان دادن عدم رضايت و ابراز بي احترامي نسبت به ديگران استفاده می كنيد و ظاهراً اهمیتی براي نظر ديگران قائل نمی شويد. می دانيد و واقف ايد كه چگونه نظرتان را طوری مطرح كنيد كه به جای خشم، خنده برانگيزد. در هر صورت علاقه اصلي شما خنداندن ديگران است.

احتمال دارد كه بي مسؤوليت، افراطي و جلف عمل كنيد. در ضمن ممكن است به حقه بازی متوسل شويد و با زبان تيز خود به احساس ديگران آسيب رسانيد. اين امكان نيز وجود دارد كه خود و توانایی هايتان را جدی نگيريد و در راه خواسته های مهم خود پيش نرويد.

متفاوت می انديشيد و می دانيد چطور با حقه بازی از ديگران کمک و همكاری بگيريد. طبيعتاً به يافتن راه های لذت بخش كردن فرآيند كار می انديشيد. مثلاً ممكن است پيتزا سفارش دهيد تا شما و همكارانتان بتوانيد با حال و احساس بهتری تا صبح كار كنيد. ديگران شوخ طبعی شما را دوست دارند و از معاشرت با شما لذت می برند، در ضمن ممكن است نظرشان اين باشد كه بايد دست از دلقک بازی برداريد، جدی شويد، ثبات پيدا كنيد و فرد قابل احترامي باشيد.

در صورتیکه موارد زیر در مورد شما صادق است، شما از ضعیف بودن این کهن الگو در زندگی تان رنج می برید:

اغلب نمی توانيد راحت باشيد و از زندگي لذت ببريد.

سايرين شما را بيش از حد جدی، خسته كننده يا حساس می دانند.

اشخاص شوخ طبع برايتان آزاردهنده اند.

زندگي تلخي را تجربه می كنيد و دلیلی براي خوشحال بودن نداريد.

آموخته ايد كه زندگي جدی است و كسانی كه از آن لذت فراوانی می برند در انجام دادن وظايف و مسؤوليت های خود كوتاهی می كنند.


منبع: زندگی برازنده من

نویسنده: کارول اس پیرسون/ هیو.کی مار

مترجم: کاوه نیری

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 3 نظر ارائه شده است
پری ارسال در تاریخ ۰۱ آذر ماه ۱۳۹۸

پانزده شانزده سال پیش من این روحیه رو داشتم بذله گو و شوخ اما الان کاملا معکوس شدم تلخ جدی و سختگیر ??

شیوا نقوی ارسال در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۷

"همیشه کاری هست که بتوان انجام داد اگر نشد، روی آن ادرار کنید."
مطرح کردن چیزی که کاملا نقطه خلاف معمول است، اغلب در کمک به آزاد کردن یک فرد مفید است.

و این جمله در تایید اینکه کهن الگو‌ها همیشه در زندگی ما هستند.

راهبری زندگی با شهود درونی
رابرت آلکس جانسون

شیوا نقوی ارسال در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۷

ممنونم ازتون که هستید.
چقدر خوب بود این مقاله رو خوندم چون داشتم تصمیم میگرفتم دیگه اون ی خرده مسخره بازی رو که تو جمع دوستانم داشتم رو ترک کنم چون بعدش احساس میکردم خیلی خودم رو کوچیک میکنم در حالی که اکثر دوستانم از این خصلت من خوششون میاد ولی الان بجای اون تصمیم، تصمیم میگیرم که این کهن الگو دلقک رو در خودم رشد و پرورش بدم