۰۵ آذر ماه ۱۳۹۷ زندگی برازنده من؛ بدبینی یا واقع بینی، مسأله این است!
سطح مقاله : پیشرفته

چرا بی گناهان و خوبان باید زجر بکشند و آسیب ببینند، آنوقت عوضی ها هر روز گردن کلفت کنند؟ پس اگر بلایی به سرشان بیاید، حقشان است! با شناخت کهن الگوی یتیم، واقع بینی، سرسختی و پایداری را در خودتان رشد دهید

کهن الگو به شکل نامحسوس درون ما پرسه می زند تا اینکه بالاخره در یکی از مراحل زندگی به وضوح خودش را نشان دهد. کهن الگوها یک ترتیب کلی و منطقی را در وقایع زندگی می پیمایند. علاوه بر آن یک یا چند کهن الگو ممکن است هویت اصلی شما را تشکیل دهند. زمانیکه موفق شدید چندین داستان اسطوره ای را در زندگی خود شناخته و تجربه کنید، آن وقت می توانید از مزایای آن ها استفاده کنید و بهتر تصمیم بگیرید امور را اداره کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "زندگی برازنده من" کلیک کنید.

شخصیت یتیم می داند وقایع خوب و بد ممکن است در زندگی هر فردی اتفاق بیفتد. یتیم از ابتدا با ستم، آسیب عاطفی و محرومیت روبرو می شود و راه و رسم مبارزه و زنده ماندن در چنین وضعیتی را فرا می گیرد یا از پس این سختی ها بر نمی آید و شکست می خورد.

او کودکی است که هیچکس به نیازهایش رسیدگی نمی کند. او بزرگسالی است که در چنگال ضعف های درونی، وقایع اسفناک، اشخاص ستمگر یا بیماری های جسمانی گرفتار شده است. این افراد بدگمان می شوند و ستم دیدگی خود را توجیه می کنند و یا از اطرافیان خود سوء استفاده می کنند.

یکی از عوامل اصلی دشواری های زندگی یتیم، کمبود و فقدان پشتیبانی و رسیدگی های لازم از طرف خانواده، اجتماع و دولت است. یتیم به تنهایی با دشواری هایی که خود او باعث آن نبوده و روی آن ها کنترلی ندارد، مواجه می شود. یتیم اغلب به کمک احتیاج دارد، اما نه کمکی که وابستگی و ضعف او را به همراه داشته باشد. دانستن این موضوع که دیگران هم با چنین سختی هایی روبرو هستند، او را دلداری می دهد.

حکایت هایی که در آن ها وابستگی، بی عدالتی و همچنین داستان هایی که در آن افراد ستم دیده نسبت به دیگران ستم روا می دارند یا گروهی از ستم دیدگان به یاری یکدیگر می شتابند و برای رهایی تلاش می کنند و در نهایت پیروزی مظلومان را نشان می دهد، نشاندهنده کهن الگوی یتیم و تحول او از یک فرد دردمند به انسانی مهربان، سالم و بامعرفت است. زندگی خانم اُپرا وینفری در رسیدن از وضعیتی شوم به جایگاه مشهورترین و پرنفوذترین شخصیت امریکا، نمونه ای از این گونه دگرگونی و پیشرفت فردی است.

یتیم برای نجات خود با ناگواری های زندگی مستقیماً روبرو و درگیر می شود. او از این جهت با معصوم تفاوت دارد و به او تعادل می دهد. یتیم حقایق منفی زندگی را می بیند، می شناسد و نیازی به پنهان یا انکار آن احساس نمی کند. از یک طرف آگاهی لازم برای پیشگیری از سختی ها را دارد و از طرف دیگر مهارت هایش توانایی روبرویی با معضل های زندگی را به او می دهد. یتیمی که شجاعت دیدن و پذیرفتن ترس های اصلی خود را پیدا می کند، می تواند شریک و همراه قابل اعتمادی باشد.

یتیم توانا قادر است با فجایع ناامیدی های زندگی روبرو شود و از آن ها عبور کند. او به شرافت مردم عادی جامعه اعتقاد دارد و نگاه واقع بین او جایی برای نادیده گرفتن حقایق زندگی نمی گذارد. او از کتاب ها، خدمات روانشناسی و همچنین دوستان خوب کمک مؤثر دریافت می کند، در عین حال به همراه همکارانش نیازهای آسیب دیدگان را بررسی می کند و در راه کمک به آن ها گام بر می دارد.

در صورتی که کهن الگوی یتیم در شما فعال است باید مراقب تقدیرگرایی، بدگمانی و هراس از اعتماد به دیگران به خاطر شکست ها و ناامیدی هایی که در دوران کودکی شاهد آن بودید، باشید. بیشتر شدن سختی های زندگی اغلب باعث می شود اغلب اعتماد کمتری نسبت به اطرافیان خود داشته باشید و کمک مورد نیاز خود را آن ها درخواست نکنید. باید مراقب باشید تا برخورد خشن و آسیب رساننده خود نسبت به دیگران را با جملاتی چون؛ "همه همین کار رو می کنن!"، "حقش بود!" یا "تقصیر خودش بود!" به بهانه آسیبی که خوردید، توجیه نکنید.

اگر این کهن الگو در شما فعال باشد، می خواهید دیگران شما را واقع بین، سرسخت و پایدار ببینند، در عین حال نمی خواهید زودباور و ساده باشید و با حرف ها و دسیسه های دیگران اغفال و قربانی شوید.

در صورتیکه موارد زیر در مورد شما صادق است، شما از ضعیف بودن این کهن الگو در زندگی تان رنج می برید:

نسبت به نیازمندان بی مهری و کم لطفی می کنید.

تحمل شکوه و گله مندان برایتان دشوار است.

اگر کسی شما را آزاد دهد و یا خودتان به خود آسیب بزنید، متوجه نمی شوید.

آموختید و بر این باورید که ناتوان بودن و ضعف داشتن خجالت آور است.


منبع: زندگی برازنده من

نویسنده: کارول اس پیرسون/ هیو.کی مار

مترجم: کاوه نیری

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 1 نظر ارائه شده است
مهدیه ارسال در تاریخ ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۷

من لان تو مرحله شفای یتیم خودم هستم و خیلییی هم این دوران داره بهم سخت میگذره واقعا اعتماد به دیگران برام سخت شده ولی سعی میکنم خودم رو تو موقعیت آگاهی گرفتن و اپدیت کردن از مطالب روانشناسی نگهدارم و خودم رو از این وضعیت نجات بدم حس میکنم مطالبی از این خیلی در شرایط کنونی بهم کمک میکنه و باعث میشه قوی باشم و انشالا بتونم از این موقعیت خارج بشم یه جورایی حس نامنی شدیدی مخصوصا به مردها پیدا کردم...