۰۷ آذر ماه ۱۳۹۷ زندگی برازنده من؛ با مهارت نه گفتن زندگی خود را دگرگون کنید
سطح مقاله : پیشرفته

وقتی به کسی ظلم می شود، خونم به جوش می آید. عدالت اگر وجود ندارد، خودم مجری آن می شوم. با پرورش انرژی جنگجو، مرزبندی، سرسختی و استواری را در وجودتان پرورش دهید

جنگجو هدفمند است و حد و مرز تعیین می کند. خصلت های این کهن الگو شامل اصول نظم، خودمهاری، قاعده و قانون و دلیری می شود. جنگجو به رقابت و پیکار علاقه دارد. آن ها اغلب بی انگیزه و بی احساس اند و به همین دلیل در نشان دادن صمیمیت و آسیب پذیری خود، حتی در قبال نزدیکان شان ضعیف و محدود عمل می کنند.

روایت های مربوط به این کهن الگو طبیعتاً به جنگ، رقابت و برد و باخت مربوط می شود. قهرمان داستان هایی که اغلب فرد آسیب دیده و یا زن وحشت زده ای را نجات می دهد یا مانعی بزرگ را هموار می کند، اشاره به این کهن الگو دارد. در این داستان ها اغلب یک جنگجوی مثبت و تکامل یافته با یک جنگجوی مخرب نبرد می کند و معصوم یا یتیمی را نجات می دهد.

مهارت های این کهن الگو پایداری در مقابل مشکلات، توانایی ایجاد و حفظ حد و مرز، شجاعت دنبال کردن اهداف شخصی و استقامت در پیکار و پیگیری راه پیروزی است. جنگجو توانایی دست یافتن به اهداف و حفاظت از حد و مرز شخصی را از خود نشان می دهدد

جنگجو علاقه خاصی به رقابت در مدرسه، ورزش، محل کار و مباحثه دارد. او ممکن است برای پیروزی، قانون و اصول اخلاقی را زیر پا بگذارد. به همین دلیل جنگجوهایی که قانونمندی و اصول اخلاقی را نزد آموزگاری فرا می گیرند، پیشرفت و موفقیت ارزشمندتری را بدست می آورند.

انرژی جنگجو روی انجام دادن صحیح کارها، انضباط، مسؤولیت پذیری و ریاضت کشی تمرکز دارد. جنگجوی تکامل یافته اراده و خودمهاری لازم برای گام نهادن در راه درست و انجام دستورات را بدست می آورد و حتی حاضر است جان خود را در این راه فدا کند.

جنگجو گِله و بهانه های دیگران را نمی پذیرد و از آن ها انتظار دارد به موقع به وظایف خود عمل کنند.

اگر جنگجوی تکامل یافته باشید، اراده و شهامت یک قهرمان را از خود نشان خواهید داد. از سوی دیگر حاضرید با ترس، بی صبری و خستگی خود روبرو شوید. وظایفی را که برای دستیابی به خواسته های قلبی تان لازمند، انجام می دهید. با انظباط و مغرور هستید و نمی خواهید شکست یا ترس و وحشت شما را شرمسار کند. به رقابت و پیشگام شدن گرایش دارید. داشتن یک هدف و مأموریت اصلی، سازندگی شما را به اوج می رساند.

در صورتی که این کهن الگو در شما فعال است، باید مراقب سیاه و سفید دیدن دنیا و بد پنداشتن کسانی که عقایدشان با شما متفاوت است باشید. جنگجوها می توانند درگیر رقابت ها و مخالفت های بیهوده شوند، بنابراین باید مواظب باشید با تلاش و کوشش بیش از حد خودتان را خسته و وامانده نکنید. احتمال دارد در رسیدگی به سلامت و رفاه خود کوتاهی کنید، چرا که نمی خواهید نیازها، ضعف ها و آسیب پذیر بودن خود را بپذیرید.

ازز دید دیگران به دلیل قدرت، قاطعیت و توانایی شما در رقابت و برنده شدن محترم هستید. به نظر می رسد ویژگی های جنگجو بیشتر مردانه باشند، ولی در حقیقت عده زیادی از زنان شخصیت و کهن الگوی جنگجو دارند. بی احساسی و رفتار خشک و خشن شما اطرافیان تان را نگران می کند. برخی افراد رفتارتان را بی رحم و تهاجمی می بینند و به همین دلیل از شما می ترسند.

بی عدالتی ها، چالش ها و مخالفان توجه شما را به خود جلب می کنند. سرسختی و مهارت اطرافیان را می سنجید و نقاط ضعفی را که باید اصلاح کنند تا شما را ناامید نکنند گوشزد می کنید. می خواهید استوار، کاردان و مسلط جلوه کنید. در ضمن نمی خواهید یا حقیر می دانید، تشخیص دهید.

در صورتیکه موارد زیر در مورد شما صادق است، شما از ضعیف بودن این کهن الگو در زندگی تان رنج می برید:

با حفظ حد و مرز و جواب منفی دادن مشکل دارید.

از رقابت اجتناب می کنید و سعی می کنید درگیر نشوید.

برنامه ریزی و داشتن انضباط برایتان دشوار است و از زیر آن در می روید.

به دیگران اجازه می دهید با شما بدرفتاری کنند و بعد مدت ها از بدی آن ها پیش خود گله می کنید.

هرگز در وضعیتی قرار نداشتید که باعث شود برای خود یا دیگران مبارزه کنید.

به شما آموزش دادند که نباید هرگز خشمگین شده، فریاد بزنید و یا کار غیر عادلانه ای انجام دهید.


منبع: زندگی برازنده من

نویسنده: کارول اس پیرسون/ هیو.کی مار

مترجم: کاوه نیری

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی


نظرات کاربران 7 نظر ارائه شده است
بهار ارسال در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۱

فقط صورت مسئله رو گفتین.راهکار چیه؟

ایمان ارسال در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰

سلام
فیلم یا سریال جهت تقویت کهن الگو آپولو و هرمس معرفی میکنید؟
ممنون

حسینی ارسال در تاریخ ۰۲ اسفند ماه ۱۳۹۹

سلام ممنون از مقاله مفیدتون فقط لطفا بفرمائید از چه کتابی برای تقویت جنگجو میشه استفاده کنیم .بسیار سپاسگزارم

رها ارسال در تاریخ ۰۲ خرداد ماه ۱۳۹۹

برای رفع ایراد این الگو تمرینها رو از کجا باید تهیه کنم یا چه دوره ای؟

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

با کلاس صوتی نقشه راه خودشناسی و بعد از آن کلاس صوتی اعتماد به نفس شروع کنید.

sk ارسال در تاریخ ۰۹ شهریور ماه ۱۳۹۸

اگه این کتاب رو بخونیم بهمون کمک میکنه که نه بگیم؟

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

قطعا اگر تمرین های جنگجو رو انجام بدید و به خودتون کمک کنید که 4 آرکتایپ اول رو به تعادل و سلامت نزدیک کنید ، تجربه ی نه گفتن به جا و درست میشه یکی از خاطرات خوبتون / وحدتیان ادمین بنیاد فرهنگ زندگی

سودابه چگینی ارسال در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۷

کاش در مورد ضعف ویاازدیاد این کهن الگو (منظورم رفع ایراد هستش)هم راه کار بدید?

هومان ارسال در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۷

اینا فقط صورت مسئله بود!