۰۴ اسفند ماه ۱۳۹۷ راهی ساده برای درک دیگران هنگام مشکلات!
سطح مقاله : پیشرفته

ما در جهانی زندگی می کنیم که با دیگران در ارتباط هستیم و اغلب دچار درگیری هایی با آن ها هستیم. در این روابط اغلب متوجه می شویم که در مقایسه با ما ترجیحات بسیار متفاوتی دارند، پس در تضادها حق با چه کسی است؟

هر کسی متفاوت است. منحصر به فرد بودن یک موهبت است. با این همه می‌توان با مشخص کردن کلی برخی از سبک‌های شخصی، به درک خود از روابط کمک کرد. مراجعان ما می‌توانند با چنین نگرشی، حتی به مسائلی در خصوص خودشان و دیگران که روزی باعث رنجش و عصبانیتشان می‌شد، بخندند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "تیپ شخصیتی شما" کلیک کنید.

یک تجربه مشترک در زندگی بیشتر افراد این است که آن ها متوجه می شوند اعضای خانواده، دوستان و همکاران شان مانند آن ها جهان را تجربه نمی کنند و مانند آن ها به دنیا نمی نگرند. MBTI مدلی مربوط به شخصیت را ارائه می دهد که به ما کمک می کند بفهمیم چرا و چگونه افراد به صورت های مختلف جهان را درک کرده و با دنیای پیرامون شان برخورد می کنند. در حالی که با ترجیحات شخصیتی مختلف که در MBTI توصیف شده است آشنا می شوید، بی شک آن ها را در زندگی خودتان نیز تشخیص می دهید و با موهبت هایی که هر ترجیح در زندگی بشر به ارمغان می آورد، و همچنین با نقاط کوری که در اثر بی توجهی به این ترجیحات شخصیتی ایجاد می شوند، آشنا می شوید.

خودشناسی به روش MBTI ابزاری قوی است که شما را با تیپ شخصیتی تان آشنا می سازد. تاکنون این ابزار کمک های فراوانی به میلیون ها نفر در سراسر جهان نموده تا با شناخت تیپ شخصیتی خود و اطرافیان شان به درک عمیقی از تفاوت های خود با آن ها دست یابند و زندگی لذت بخشی را تجربه کنند. شما با آگاهی از تیپ های شخصیتی می توانید از نیازتان به خلوت یا فعالیت و یادگیری از طریق عملی در مقایسه با یادگیری با کتاب و ... درک بیشتری پیدا کنید.

معجزه مهم شناخت تیپ شخصیتی، اعتماد به نفس فوق العاده ای است که برای شما ایجاد می کند.

فردی که تیپ شخصیتی اش را نمی شناسد، دائماً در حال قضاوت و مقایسه خود با دیگران است و این امر به مرور احساس رضایتش را از زندگی می گیرد. MBTI در کنار کمک به شناخت تیپ شخصیتی تان، به شما کمک می کند تا درکی از جزییات رفتاری، قابلیت ها، سبک ارتباطات تان با دیگران، نحوه یادگیری و کارهای مهمی که در آن می توانید خوب ظاهر شوید پیدا کنید.

از آنجایی که همه ما در جهانی زندگی می کنیم که با افراد دیگر در ارتباط هستیم، همیشه دچار درگیری هایی با آن ها خواهیم بود. این روابط چه با آشناها و چه همکاران و ... اغلب متوجه می شویم که در مقایسه با ما ترجیحات بسیار متفاوتی دارند که مربوط به تیپ شخصیتی آن هاست.

راهی ساده برای درک منظور ما از شناخت و بکارگیری قابلیت های تیپ شخصیتی تان، این است که آن را در قالب دو دست خود ببینید. اگر راست دست هستید، پس دست راست، دستی است که شما روی آن مسلط هستید. این بدان معنا نیست که شما از دست چپ خود اصلاً استفاده نمی‌کنید، چرا که هر کسی هر روز این کار را می‌کند. می‌توانید این تمرین را انجام دهید: روی یک صفحه کاغذ، با دست مسلط خود نامتان را بنویسید. آنگاه همین کار را با دست دیگرتان انجام دهید. مگر در صورتی که تفاوت خیلی زیادی با اغلب ما داشته باشید، نخستین بار که اسمتان را نوشتید ( با استفاده از دست مسلط)، نسبت به بار دوم (استفاده از دست دیگرتان) احساس راحتی بیشتری داشتید و نتیجه بدست آمده نیز بهتر خواهد بود. به خاطر داشته باشید گرچه هر یک از ما رفتارهای خاص خود را بکار خواهیم بست و بروز خواهیم داد و با آن بیش از روش‌های دیگر احساس راحتی خواهیم داشت، اغلب شاهد هستیم که افراد رفتارهایی متفاوت از شیوه‌های خود را بروز می‌دهند.

ترجیحات شخصی روی چهار مقیاس (برون گرایی/درون گرایی، حسی/شهودی، فکری/احساسی، قضاوتی/ادراکی) می باشد. این ترجیحات با هم ترکیب می شوند و 16 مورد تیپ شخصیتی را به وجود می آورند. هیچ پاسخ صحیح یا غلطی برای سؤال های آزمون MBTI وجود ندارد، همان گونه که هیچ یک از تیپ های شخصیتی صحیح یا غلط نیستند. در واقع، همه انواع تیپ های شخصیتی خوب هستند!

ما قصد نداریم با طبقه‌بندی و دسته‌بندی افراد در تعاریف عمومی، منحصر به فرد بودن آنان را به حداقل برسانیم. برعکس، ما به فردیت خودمان و آنچه هستیم افتخار می‌کنیم. ما می‌خواهیم روشی را پیش رویتان قرار دهیم که با بکارگیری آن، این توانایی را داشته باشید که نسبت به خودشان و یکدیگر درک بهتری داشته باشند.

درک سبک رفتاری فردی دیگر، به معنای کنارآمدن با رفتار مخرب یا غیرقابل قبول وی نیست. بلکه، بدین معناست که هر طرف رابطه به روشنی به ویژگی رفتاری فرد مقابل واقف باشد و هر کدام بدانند که چه انتظار معقولی می‌توانند از طرف مقابل خود در یک رابطه داشته باشند. کارل یونگ از ما می‌خواهد که آگاهی خود را افزایش دهیم و بواسطه این آگاهی، به گزینه‌های بیشتری دست پیدا کنیم. و وقتی گزینه‌های بیشتری داشته باشیم، آزادی عمل بیشتری نیز خواهیم داشت.

بسیاری از مردم به راحتی برای موفقیت در حرفه خود تلاش می‌کنند، اما برای تلاش به منظور موفقیت در یک رابطه، ضرورتی حس نمی‌کنند. ما براین باوریم که داشتن رابطه خوب با انسانی دیگر، مهمترین بخش از یک زندگی رضایت‌بخش است. بدان معنا که ارزش آن را دارد که اشخاص با صرف زمان و تلاش، دیدگاهی واقع بینانه از روابط خود داشته باشند و دست به گزینش‌ها و اعمالی بزنند که آن روابط را ارتقاء دهند. این امر معمولاً مستلزم رشد هر دو طرف رابطه است.

برای درک بیشتر این موضوع؛ مقاله ها و تمرین ها را به ترتیب زیر مطالعه فرمایید.

شخصیت شناسی به روش MBTI چیست؟

تیپ شخصیتی درونگرا و برونگرا

تیپ شخصیتی حسی و شهودی

تیپ شخصیتی فکری و احساسی

تیپ شخصیتی قضاوتی و ادراکی

اگه این مطلب براتون جالبه، می تونین در کارگاه شخصیت شناسی نوجوان یا شخصیت شناسی بزرگسال که از همین مجموعه در حال برگزاری هست، شرکت کنین.


منبع: تیپ شخصیتی شما

نویسنده: چارلز مارتین

مترجم: سید مرتضی نظری

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 3 نظر ارائه شده است
منیره نجار اشتیانی ارسال در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱

با تیپ شناسی واقعاً اعتماد به نفس بالا میره دیگه خودتو با دیگران مقایسه نمیکنی واز قضاوت کردن در مورد دیگران پرهیز میکنی

شیوا نقوی ارسال در تاریخ ۰۵ فروردین ماه ۱۳۹۸

اولین و بهترین دستاورد مهمی که از طریق آشنایی با mbti بدست آوردم و حالم خوب شد درک کردن دیگران و متقابلا ارتباط موثر بود
بعدش به تدریج متوجه شدم برچسب گذاری‌هام خیلی کم شده و من این رو مدیون آشنایی با این علم میدونم

بهنوش اسلامی زاد ارسال در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۷

سلام . من کتاب تیپ شخصیتی رو خریدم. منظور از آزمون که داخل سی‌دی ضمیمه ست، همون صحبتهای آقای رضایی هست؟ یا اینکه آزمونی بصورت تستی داخل سی‌دی وجود داره؟ چون من پیداش نکردم