۰۶ اسفند ماه ۱۳۹۷ کدام خصیصه بهتری است: محکم و قاطع بودن؟ نرم و مهربان بودن؟
سطح مقاله : پیشرفته

آیا تصمیمات خود را بیشتر به شکلی عینی می گیرید و شواهد موجود موافق و مخالف آن را سبک و سنگین می کنید؟ یا بر اساس احساسی که نسبت به موضوع دارید و تأثیری که تصمیم تان بر شما و دیگران می گذارد، به تصمیم گیری می پردازید؟

فکری و احساسی

این بخش به این می پردازد که چگونه دوست دارید تصمیم گیری کنید یا اطلاعاتی که موقع استفاده از کارکردهای حسی یا شهودی به دست آورده اید را جمع بندی کنید. به عبارت دیگر، چه نوع قضاوتی را ترجیح می دهید استفاده کنید؟ فردی که قضاوت خوبی دارد قادر است تمایزاتی بین گزینه های گوناگون ایجاد کرده و به اقدام در مسیری دست بزند که نشان دهنده درک عالی موقعیت است. شما به دو طریق می توانید این قضاوت های منظم منطقی را انجام دهید: با اهمیت دادن به اصول غیر شخصی و ملاحظات منطقی (فکری) یا با توجه به ملاحظات انسانی و پیامدهای مرتبط با افراد (احساسی). برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "تیپ شخصیتی شما" کلیک کنید.


اگر فکری هستید، ویژگی اصلی شما:

غیرشخصی/ حقیقت/ خونسرد / قاطع

افرادی که ویژگی فکری دارند، بیشتر با این مسأله ذهن شان درگیر است که آیا تصمیمات و اعمال شان منطقی هست یا نه. تیپ های شخصیتی فکری که رویکردشان غیراحساسی است بر این باورند که می توانند با بی طرف بودن و کنار زدن ملاحظات شخصی که می تواند به تجزیه و تحلیل های جانبدارانه منجر شود، بهترین تصمیمات را بگیرند. تیپ های شخصیتی فکری تلاش می کنند که در موقعیت بر اساس "حقیقت" تصمیم گیری کرده و عمل کنند، حقیقت یا اصلی که مستقل از چیزی است که آن ها یا دیگران احتمالاً دوست دارند باور کنند یا آرزو کنند حقیقت است. کارکرد فکری با ثبات منطقی و با رابطه علت و معلول سر و کار دارد. تیپ های فکری اغلب روی حل مسأله بدون ملاحظات شخصی متمرکز هستند. وقتی تیپ های فکری از کارکرد فکری استفاده کرده و آن را توسعه می دهند، ممکن است از نظر دیگران تحلیل گر، خونسرد و قاطع و منطقی باشند.


اگر فکری هستید، احتمالاً:

  • سوگیری فنی یا علمی دارید.
  • ذهن تان با حقیقت درگیر است و متوجه موارد عدم همخوانی می شوید.
  • در مورد اکثر چیزها به دنبال توضیحات یا راه حل های منطقی هستید.
  • با سر تصمیم می گیرید و می خواهید منصف باشید.
  • بر این عقیده هستید که گفتن حقیقت مهم تر از باملاحظه بودن است.
  • گاهی اوقات از توجه کردن و بها دادن به جنبه "انسانی" موقعیت ها غافل می شوید و از نظر دیگران بیش از حد وظیفه محور، بی عاطفه یا بی تفاوت محسوب می شوید.

  • اگر احساسی هستید، ویژگی اصلی شما:

    شخصی/ ارزش/ گرم و صمیمی/ رقیق القلب

    افرادی که ویژگی احساسی دارند، بیشتر ذهن شان با این مشغول است که آیا تصمیمات و اعمال آن ها ارزشمند است یا نه. تیپ های احساسی رویکردی شخصی دارند و بر این باورند که می توانند با سبک و سنگین کردن آنچه برای دیگران اهمیت دارد و توجه کردن به نقطه نظرات افراد درگیر در یک موقعیت بهترین تصمیمات را بگیرند. تیپ های احساسی با ارزش های انسانی سر و کار دارند و می خواهند بر اساس کاری که در شرایط خاص"خوب" است تصمیم گیری کرده و عمل کنند؛ منظور از "خوب" چیزی است که بیشترین نفع را برای افراد درگیر دارد. تیپ های احساسی ارزش زیادی برای روابط قائل هستند. تیپ های احساسی دوست دارند در روابط شان با دیگران هماهنگی ایجاد کنند. همچنان که تیپ های احساسی از کارکرد احساسی استفاده کرده و آن را توسعه می دهند، ممکن است از نظر دیگران بامحبت، گرم و صمیمی، باملاحظه باشند. به یاد داشته باشید که در زبان تیپ های شخصیتی "احساسی" به معنی "عاطفی" نیست، بلکه نوعی استدلال است.

    اگر احساسی هستید، احتمالاً:

  • سوگیری مردمی یا ارتباطی دارید.
  • به هماهنگی (در روابط) توجه دارید و متوجه هستند چه موقع این هماهنگی وجود ندارید.
  • به دنبال چیزهایی هستید که برای دیگران مهم است و نگرانی و دغدغه خاطرشان نسبت به دیگران را ابراز می کنید.
  • با قلب شان تصمیم گیری می کنید و دوست دارند مشفق باشید.
  • بر این باورید که باملاحظه بودن مهم تر از گفتن حقیقت "سرد و بی عاطفه" است.
  • گاهی اوقات از دیدن و در میان گذاشتن "حقایق تلخ" موقعیت ها غافل می شوید و از نظر دیگران افرادی بیش از حد آرمان گرا و بیش از حد عاطفی تلقی می شوید که رُک نیستید.

  • کدام خصیصه بهتری است؟

    بی تردید همه ما این توانایی راداریم که بر پایه ی عقل و منطق یا بر اساس احساسات و ارزش های خود تصمیم گیری کنیم و هر چند هیچکس متفکر و یا احساسی مطلق نیست، هر کدام از ما بطور ذاتی و وراثتی یکی از این دو ویژگی را به دیگری ترجیح می دهیم.

    نکته دیگر این است که منظور مان از یک فرد متفکر این نیست که این فرد فاقد احساسات است و یا فردی که او را احساسی می دانیم فاقد قوه تفکر و تعمق است.

    در واقع، واژه های متفکر و احساسی در اینجا معرف دو فرآیند عقلی در تصمیم گیری هستند. این افراد از آن جهت متفاوت اند که از معیارهای بسیار متفاوتی برای گرفتن تصمیمات خود استفاده می کنند.

    برای درک بیشتر این موضوع؛ مقاله ها و تمرین ها را به ترتیب زیر مطالعه فرمایید.

    شخصیت شناسی به روش MBTI چیست؟

    تیپ شخصیتی درونگرا و برونگرا

    تیپ شخصیتی حسی و شهودی

    تیپ شخصیتی فکری و احساسی

    تیپ شخصیتی قضاوتی و ادراکی


    منبع: تیپ شخصیتی شما

    نویسنده: چارلز مارتین

    مترجم: سید مرتضی نظری

    ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

    نظرات کاربران 5 نظر ارائه شده است
    احمق پلاستیکی ارسال در تاریخ ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲

    من خودم احمقم چون اساسا درباره هر موضوعی که بحث میکنم همش مسخره میشم و نظرم با بقیه متفاوت برای همین یه تصمیم عاقلانه گرفتم و قرار نیست دیگه با کسی بحث کنم

    INTP ارسال در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۹

    من بشدت منطقیم و میشه گفت از بی احساس بودن راضیم ، ترجیح میدم مسائل احساسی رو کاملا نادیده بگیرم

    شیوا نقوی ارسال در تاریخ ۰۵ فروردین ماه ۱۳۹۸

    من فکری و T هستم و دقیقا تصمیم‌گیری‌هام بر اساس منطق هستش و جالبه که در بیشتر موارد سرزنش میشم که چرا اینقدر بی احساس هستی اما من دقیقا به این فکر میکنم عدالت و حق طلبی ی نوع احساس محسوب میشه.
    اوایل قبل از این که با mbtiآشنا بشم این تفاوت خیلی اذیتم میکرد اما الان دیگه درک میکنم اطرافیانم رو و دارم به این فکر میکنم چطور بتونم تصمیم گیری‌هام رو منعطف تر بگیرم؟ اما هنوز اول راه هستم...

    آذر ارسال در تاریخ ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۷

    من احساسی هستم اما همسرم به شدت تفکریه اکثر اوقات حرف همو نمی فهمیم.

    بدرالسادات ارسال در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۷

    من خودم احساسی هستم و راضیم چون با قلبم زندگی میکنم