۰۵ اسفند ماه ۱۳۹۷ به کدام بیشتر اعتماد دارید: غریزه و حس درونی یا تجربه خودتان و دیگران؟
سطح مقاله : پیشرفته

حسی و شهودی وجه دیگری از شخصیت انسان را آشکار می کند. اینکه هر فرد به چه نحو اطلاعات را جمع آوری و پردازش می کند. ما چگونه معنا را از اطلاعات استخراج می کنیم: از داده ها یا اینکه از عمق داده ها؟

حسی بودن و شهودی بودن

در بحث تیپ شخصیتی حسی و تیپ شخصیتی شهودی، به نحوه مواجهه آدم ها با اطلاعات و نحوه دریافت و تفسیر اطلاعات توجه داریم. این بخش نحوه تمایل شما به نوع اطلاعاتی که اغلب از همه بیشتر به آن اعتماد می کنید را مشخص می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "تیپ شخصیتی شما" کلیک کنید.

شما ترجیح می دهید چه نوع ادراکی را استفاده کنید؟ آیا بیشتر به اطلاعاتی اهمیت می دهید که از طریق حواس پنج گانه می آید (حسی) یا بیشتر به اطلاعاتی بها می دهید که به واسطه بینش و تخیل وارد هوشیاری تان می شود (شهودی)؟


اگر حسی هستید، ویژگی اصلی شما:

اطلاعات واقعی/ جزئیات/ تجربه/ زمان حال

افرادی که حسی هستند، در غنای مستمر تجربه حسی غوطه ور می شوند، و بنابراین به نظر می رسد بیشتر بر پایه واقعیت فیزیکی زندگی روزمره عمل می کنند. آن ها تمایل دارند با چیزهایی ذهن شان درگیر شوند که عملی، در زمان حال، جاری و واقعی است. افراد حسی که با حواس پنج گانه شان در ارتباط هستند، با نظر به اطلاعات واقعی با موقعیت ها برخورد می کنند. بنابراین، آن ها اغلب حافظه خوبی برای جزئیات دارند، در کار کردن با اطلاعات دقیق هستند، و واقعیت و جنبه هایی از رویدادها را به خاطر می آورند که در زمان رُخ دادن رویدادها حتی به نظر نمی رسید مرتبط باشد. افراد دارای تیپ شخصیتی حسی اغلب در دیدن کاربردهای عملی ایده ها و چیزها خوب هستند و احتمالاً زمانی بهتر یاد می گیرند که ابتدا جنبه عملی چیزی که تدریس می شود را ببینند. برای تیپ شخصی حسی، تجربه بسیار مهم تر از حرف یا مسائل تئوری است.


اگر حسی هستید، احتمالاً:

  • رویدادها را به صورت تصویر یا عکس فوری از آنچه عملاً اتفاق می افتد، به خاطر می آورید.
  • مسائل را از طریق بررسی دقیق وضعیت برای درک دقیق آن حل می کنید.
  • عملگرا و کاربردی هستید و به "نتیجه" توجه می کنید.
  • از اطلاعات واقعی به تصویر کلی می رسید.
  • تجربه را مقدم می دانید و اعتماد کمتری به حرف ها و نمادها دارید.
  • گاهی اوقات آن قدر روی اطلاعات واقعی مربوط به زمان حال یا گذشته متمرکز می شوید که به احتمالات جدید (در آینده) بی توجه می شوید.
  • اگر شهودی هستید، ویژگی اصلی شما:

    نمادها/ الگوهای (ذهنی)/ تئوری (یا مسائل نظری)/ آینده

    افرادی که ویژگی شهودی دارند، در تصوراتی که از معانی یا الگوهای (ذهنی) دارند، غوطه ور می شوند. آن ها اغلب از طریق بینش چیزها را درک می کنند و نه از طریق تجربیات عملی. افراد دارای تیپ شخصیتی شهودی اغلب با چیزهایی از لحاظ ذهنی درگیر هستند که محتمل/ممکن و جدید است. سوگیری آن ها بیشتر به سمت آینده است. آن ها اغلب به مسائل انتزاعی و به مسائل نظری علاقمند هستند و احتمالاً از فعالیت هایی بیشتر لذت می برند که در آن می توانند از نمادها استفاده کنند. حافظه آن ها در مورد چیزها اغلب متشکل از تصوری کلی از اصل و اساس یک رویداد است و نه حافظه متشکل از واژگان دقیق و تجربیات مرتبط با آن رویداد. آن ها اغلب خودِ مفاهیم را دوست دارند، حتی مفاهیمی که بلافاصله هیچ کاربردی ندارند. آن ها موقعی بهتر یاد می گیرند که از همان ابتدا تصوری کلی از ایده مورد تدریس داشته باشند.


    اگر شهودی هستید، احتمالاً:

  • رویدادها را از طریق آنچه خودشان در زمان رُخ دادن آن ها تفسیر می کنید، به خاطر می آورید.
  • مسائل را از طریق بینش فوری حل می کنید.
  • به انجام کارهایی علاقمند هستید که جدید و متفاوت باشند.
  • از تصویر بزرگ تر شروع می کنید و سپس به اطلاعات واقعی جزئی تر توجه می کنید.
  • اعتماد زیادی به بینش ها، نمادها، استعاره ها دارید و کمتر به آنچه عملاً تجربه می شود، اطمینان می کنید.
  • گاهی اوقات آن قدر روی احتمالات جدید تمرکز می کنید که به واقعیات عملی که شما را به واقعیت برمی گرداند، بی توجه می شوید.

  • کدام خصیصه بهتری است؟

    هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. در واقعیت، کارکردهای موجود در دنیا به صورت یک کل یکپارچه است. یک کلیت که از سبک ها و رفتارهای متفاوت تشکیل می شود. همه ما در لحظاتی در وضعیت حسی و در لحظاتی، در وضعیت تحلیل شهودی قرار می‌گیریم. به عبارتی از ترکیب ابزارهای حسی و شهودی، برای درک و تفسیر بهتر اطلاعات محیطی استفاده می‌کنیم.

    آنچه در MBTI مورد توجه قرار می‌گیرد، این سوال است که: کدام وضعیت، در ما غالب است و بیشتر مشاهده می‌شود.

    این طور بگوییم که در دنیا مسابقه ای بین شهودی ها و حسی ها وجود ندارد، مثل یک بازی تیمی است که برنده ها افرادی هستند که می توانند علیرغم تفاوت ها با یکدیگر بخوبی کار کنند.

    برای درک بیشتر این موضوع؛ مقاله ها و تمرین ها را به ترتیب زیر مطالعه فرمایید.

    شخصیت شناسی به روش MBTI چیست؟

    تیپ شخصیتی درونگرا و برونگرا

    تیپ شخصیتی حسی و شهودی

    تیپ شخصیتی فکری و احساسی

    تیپ شخصیتی قضاوتی و ادراکی


    منبع: تیپ شخصیتی شما

    نویسنده: چارلز مارتین

    مترجم: سید مرتضی نظری

    ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

    نظرات کاربران 14 نظر ارائه شده است
    estp ارسال در تاریخ ۰۶ تیر ماه ۱۴۰۲

    سلام ایا حسی یعنی واقع بین و شهودی یعنی رویا پرداز لطفا جوابمو بدید

    Raha ارسال در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲

    شهودی یا حسی بودن، رابطه خاصی به علاقه و ذوق هنری داره؟ این که حسی ها نمیتونن به کارهنری علاقه نشون بدن و هنر به نظرشون بی اهمیته درسته؟

    مینا ارسال در تاریخ ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۰

    درود و وقت بخیر من شهودی هستم و میخوام وارد رشته بازیگری بشوم و پر شور و هیجان هستم به نظر شما مسیر درستی را پیش گرفتم

    نینا055489 ارسال در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۰

    میشه یه مثال از هر کدوم تیپ شخصیتی بزنید از تیپ حسی و شهودی ممنون میشم

    INTP ارسال در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

    درمورد روش فهمیدن حسی یا شهودی بودن دیگران توضیح ندادین

    عباس ارسال در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۹

    سلام من اشکال آدمک n را از بچگی میکشیدم و نمیدونستم چرا و چیه.. و هیچ جا ندیده بودمش ... اما اینجا پیداش کردم ... میشه بیشتر توضیح بدید.... سپاس

    مریم ارسال در تاریخ ۰۳ بهمن ماه ۱۳۹۹

    سلام من کلیاتی و واقع گرا و تجربیاتی هستم و جزئیات حوصله م رو سر میبره اغلب ولی علاقه ای هم به نماد و چیزهایی که از واقعیت دور هستن ندارم برای همین نمیدونم شهودی هستم یا حسی ،معمولا طبق نیازه که تصمیم میگیرم به جزییات توجه کنم ولی اگر کلیات موضوع رو ندونم چیزی از اون رو نمیفهمم و باید از کلیات به جزئیات برم میتونید بگید شهودیم یا حسی؟

    میم.آ ارسال در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹

    درصد حسی و شهودی بودن من خیلی بهم نزدیکه.

    ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

    با سلام
    این امر طبیعی است. بنابراین شما هم ایده پرداز خوبی هستید و هم در کار اجرا موفق .

    Yooky ارسال در تاریخ ۰۴ آذر ماه ۱۳۹۹

    من بازم نفهمیدم حسی ام یا شهودی آزمون هم می دم بین این دوتا گیر می کنم و همیشه درصداشون خیلی ب هم نزدیکه

    فاطمه ارسال در تاریخ ۰۷ آبان ماه ۱۳۹۹

    من خیلی خیلی شهودی ام.حافظه خوبی ندارم به جزئیات توجه نمیکنم و فکر میکنم که همیشه همه چیز باید طبق قوانین و نمادها و الگو ها پیش بره غافل از اینکه گاهی اوقات باید نظریات رو کنار بذاری و از تجربه و حواس پنجگانه کمک بگیری من علاوه بر شهودی بودن شخصیت قضاوتی هم دارم یعنی کسی که خوب نمیتونه با محیط پیرامون از طریق حواس پنجگانه و غریزه کنار بیاد.به خاطر همین در رانندگی افتضاحم نمیدونم که ترمز کنم کی بایستم و هیچ درکی از فاصله ماشین خودم با ماشین های دیگه ندارم لطفا یه راه حل بدم یکم غریزه و درکم رو بیشتر کنم و اینقدر دنبال قانون نباشم.من حتی برای کارهای روزمره معمولی هم برنامه ریزی میکنم و چون بعضی وقتا یه اتفافایی میافته که نمیتونم انجامش بدم حسابی کلافه میشم.

    ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

    با سلام
    شما حتما کلاس صوتی الفبای درست تصمیم گرفتن رو گوش بدید.