۰۵ اسفند ماه ۱۳۹۷ از کدام انرژی می گیرید: تعامل با دیگران یا تنهایی و خلوت؟
سطح مقاله : پیشرفته

ما انسان‌ها دارای ویژگی‌های شخصیتی مختلفی هستیم، تفاوت این ویژگی‌ها در افراد موجب می‌شود که ما در موقعیتی یکسان رفتارهای متفاوتی از دیگران داشته باشیم. شما از کدام نوع هستید؟

برون گرایی و درون گرایی

آیا به طور طبیعی به سمت دنیای بیرون یعنی مردم و چیزها حرکت می کنید (برون گرایی) یا به دنیای درون یعنی ایده ها و تصویرهای ذهنی (درون گرایی)؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "تیپ شخصیتی شما" کلیک کنید.


اگر درونگرا هستید، ویژگی اصلی شما:

دنیای درون/ ایده ها یا نظرات/ تأمل/ عمق

افرادی که ویژگی درون گرایی دارند، بیشتر از همیشه زمانی انرژی می گیرند و به هیجان می آیند که با افکار، تصاویر ذهنی و خاطرات (که بخشی از دنیای درونشان است) درگیر می شوند. درون گراها متفکرانی خلاق یا نویسندگانی ممتاز هستند. افراد درونگرا از خلوت با خود بیشتر انرژی می گیرند، اما این الزاماً به معنی خجالتی بودن آن ها نیست. درون گراها اغلب ترجیح می دهند فعالیت های تک نفره داشته باشند و بیشتر دوست دارند با یک یا دو نفری وقت بگذرانند که با آن ها احساس نزدیکی و رفاقت بیشتری می کنند و حرف مشترک دارند. آن ها اغلب تأثیر آرام کننده ای روی اطرافیان شان دارند. کسی که درون گراست روی ایده هایی تمرکز می کند و درباره ایده هایی فکر می کند که جهان خارج را توضیح می دهند. درون گراها دوست دارند قبل از این که دست به اقدامی بزنند درک واضحی از کاری که قرار است انجام دهند، داشته باشند. از آنجایی که درون گراها جهت گیری شان به سمت دنیای درون شان است، حقیقتاً بیش از خود یک چیز، ایده آن چیز را دوست دارند.


اگر درونگرا هستید، احتمالاً:

  • از نظر دیگران خونسرد، متمرکز یا محتاط هستید.
  • از این که تنها باشید، احساس راحتی می کنید و کارهای انفرادی را دوست دارید.
  • ترجیح می دهید روابط کمتر، اما صمیمی تری داشته باشید.
  • گاهی اوقات وقت زیادی را صرف تفکر درباره کاری که می خواهید انجام دهید، می کنید و فوراً اقدام نمی کنید.
  • گاهی اوقات فراموش می کنید که موردی را با جهان خارج چک کنید تا بفهمید که آیا ایده هایتان واقعاً با تجربیات تان همخوانی دارد یا نه.
  • اگر برونگرا هستید، ویژگی اصلی شما:

    دنیای بیرون/ مردم/ عمل/ گستردگی

    افرادی که ویژگی برون گرایی دارند، به با تعامل با دیگران و ارتباط های متنوع و جدید انرژی می گیرند. آن ها دوست دارند در فعالیت های گسترده ای غرق شوند. آن ها بیشتر از همه هنگامی هیجان زده می شوند که در جمع حضور داشته باشند و اغلب روی سایر افرادی که اطراف آن ها هستند تأثیری انرژی بخش و شادی آور دارند. دیگران ممکن است آن ها را خوش مشرب و دارای بیانی خوب با روابط عمومی بالا توصیف کنند. چنانچه برون گرا باشید، دوست دارید اقدامی انجام دهید تا باعث شوید چیزی اتفاق بیفتد، کاری که به شما موضوعی برای تأمل کردن در آینده بدهد. برون گراها معمولاً با جهان بیرون احساس راحتی می کنند و از آنجایی که سوگیری افراد برون گرا به سمت جهان بیرون است، اغلب متوجه می شوند اگر بتوانند درباره مسأله ای حرف بزنند و نظر دیگران را درباره آن بشنوند، درک شان نسبت به آن مسأله واضح تر می شود.


    اگر برونگرا هستید، احتمالاً:

  • از نظر دیگران افرادی زرنگ یا "آدم جمع" هستید.
  • در جمع احساس راحتی می کنید و کار گروهی را دوست دارید.
  • عاشق تجربه هیجان و فعالیت های اجتماعی هستید.
  • طیف گسترده ای از دوستان و آشنایان دارید.
  • گاهی اوقات خیلی سریع دست به اقدام می زنید و به اندازه کافی برای فکر کردن وقت نمی گذارید.
  • گاهی اوقات فراموش می کنید لحظه ای مکث کنید تا به نظر روشنی برسید که به فعالیت های شما هدف یا معنا می دهد.
  • پیشنهاد ما به شما این است بین برون گرایی و درون گرایی توازن ایجاد کنید. هر کسی لازم است این توانایی را داشته باشد تا به دنیای خارج توجه کند و دست به اقدام بزند؛ هر کسی نیاز دارد قادر باشد برای تأمل کردن درنگ کند و به دنیای درونش توجه کند. برون گراها لازم است قادر باشند گاهی به دنیای درون شان بپردازند و درون گراها لازم است قادر باشند گاهی به جهان بیرون توجه کنند.

    اگر شما یک برون گرا باشید، برای حفظ اعتدال و توازن، باید با دنیای درون تان ارتباطی سالم برقرار کنید. برون گراها بدون استفاده از ویژگی درون گرایی، هرگز مکث نمی کنند تا روی مسائل تفکر و تأمل کنند.

    اگر شما یک درون گرا باشید، برای حفظ اعتدال و توازن، باید با جهان بیرون درگیر شوید و ارتباط برقرار کنید. درون گراها ممکن است هرگز دست به اقدام نزنند.

    برای درک بیشتر این موضوع؛ مقاله ها و تمرین ها را به ترتیب زیر مطالعه فرمایید.

    شخصیت شناسی به روش MBTI چیست؟

    تیپ شخصیتی درونگرا و برونگرا

    تیپ شخصیتی حسی و شهودی

    تیپ شخصیتی فکری و احساسی

    تیپ شخصیتی قضاوتی و ادراکی


    منبع: تیپ شخصیتی شما

    نویسنده: چارلز مارتین

    مترجم: سید مرتضی نظری

    ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

    نظرات کاربران 8 نظر ارائه شده است
    + ارسال در تاریخ ۰۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

    درونگرا. بودن این اجازه رو میده تو به خودت اهمیت بدی نه به خوب بودن خال بقیه در جمع_و‌اگه کسب میخاد درونگرا بشه واقعا عالیه

    .. ارسال در تاریخ ۰۹ اسفند ماه ۱۴۰۲

    من یه درونگرام و اعتراف میکنم درونگرا بودن واقعا عالیه_و از نظر خودم آدمای پرحرف و پر انرژی حال ادمو خوب نمیکنن و برعکس آدم های که به آدم آرامش میدن و کم‌حرف هستند بهتره و کلا درونگرایی به معنای آرامش و سلامت خودته نه بقیه،،و‌این عالیه واقعا

    مَری ارسال در تاریخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۲

    اگر بخام درون گرا بشم بده؟

    مَری ارسال در تاریخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۲

    من برون گرا هستم میخام درون گرا شم خیلی سختع ولی عاشق درون گران بودنم

    فاطمه ارسال در تاریخ ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱

    سلام من به فرد میانگرام اما خیلی ها به من میگن افسرده در حالیکه که من احساس افسردگی نمیکنم و حرف های اونها باعث میشه احساس متنفر بودن از خودم رو داشته باشم

    nem236752flebno ارسال در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۹

    mes236752ngkyt Pa59bRK FhH2 kgDt3Wp

    سهراب ارسال در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۹

    ممنون
    ساده، روان و کامل

    شیوا نقوی ارسال در تاریخ ۰۵ فروردین ماه ۱۳۹۸

    برون گرا هستم اما با بالا رفتن سن و یا بیان بهتر بالغ شدنم میل به درون گرایی در من بیشتر شده به طوریکه کارهای تک نفری و همچنین خلوت کردن با خودم رو خیلی دوست دارم
    سوالی که واسه من ایجاد شده این تغییر آیا رو تیپ شخصیتی من تاثیر داره یا به بیان بهتر اینکه تیپ شخصیتی من همیشه ثابت هست فقط میزان غالب بودن ها تغییر میکنه؟!
    خودم هم موندم سوالم واضح هستش یا خیر???