۲۳ آبان ماه ۱۳۹۷ چرا من نمی‌توانم کاری کنم که این رابطه اثربخش باشد؟
سطح مقاله : پیشرفته

ممکن است هنوز با شریک عاطفی‌تان باشید، اما متوجه شده باشید که او دیگر شما را دوست ندارد. با این که آن فرد از لحاظ فیزیکی حضور دارد، شما به خاطر از دست دادن عشق او غمگین هستید.

یکی از دشوارترین چالش بسیاری از ترک شدگان رابطه؛ پایان دادن است.

اغلب این پایان دادن اتفاق نمیافتد و بیشتر افراد متوجه می شوند که با سؤالاتی دردآور و زجرآور برطرف نشده باقی مانده اند. جستجویی مستمر برای درک اشتباه و یا اشتباهاتشان، فرآیند مخفی و خطرناک صدمه زدن به خویشتن را تغذیه می کند. در حالیکه تلاش می کنید تا تکه های شکسته زندگی گذشته تان را دوباره کنار هم بچینید، دیگر نیازی به باقی ماندن در حالت خفتگی یا رکود علائم حیاتی ندارید. اکنون که خشم شما به اندازه بحرانی خود رسیده، وقت آن است که دوباره کنترل را به دست بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "رهایی از غم جدایی" کلیک کنید.

بعد از ترک شدن، مهم ترین کارهایی که می توانم انجام دهم، چیست؟

کاری که باید انجام دهید این است که حکایت رابطه از بین رفته تان را اینبار از نقطه نظر قدرت، حکمت و عینیت بیشتر، به روش خودتان دوباره نویسی کنید. به جای اینکه خودتان را شخصی جامانده بدانید، باید تصمیم بگیرید که به روش عاطفی خودتان به این ماجرا خاتمه دهید. شما دیگر یک قربانی نیستید. انرژی اظهارگری تان را به کار بگیرید و پایان داستان تان را خلق کنید. بسیاری از بازماندگان رابطه، با تصور چند سناریوی متفاوت کار را آغاز می کنند. آن ها گفتگوهایی را با شریک از دست رفته شان تمرین می کنند و چیزهایی را ابراز می کنند که هرگز فرصت ابرازشان نبود.

این تلاش های تمرینی به شما کمک می کند با جنبه هایی از رابطه روبرو شوید که احتمالاً نادیده گرفته بودید، چیزهایی که ممکن است به شما کمک کند این رابطه را پشت سر بگذارید. این سناریوها را به هر روشی که بیشتر احساس راحتی می کنید، تمرین کنید. شما می توانید با خودتان حرف بزنید، می توانید نام های به یار از دست رفته تان بنویسید یا چیزی که می خواهید بگویید را با یک دوست یا درمانگر و یا گروهی حمایتی مطرح کنید.

نکته مهم این است که تمامی مقولههایی که لازم است به آن پرداخته شود تا درباره رابطه احساس آرامش کنید، در نظر بگیرید. اگر لازم است داستان معکوس طرد شدن را طراحی کنید و آن را در یک گفتگوی خیالی برای عشق از دست رفته تان بازگو کنید. برخی از افراد با بخشیدن یار از دست رفته شان به داستان خاتمه می دهند. بسیاری از بازماندگان طردشدگی با تمرین کردن و سپس عملاً صحبت کردن با یار از دست رفته شان درباره این توانایی مطمئن تر می شوند که بیشترین منفعت را از این فرآیند ببرند.

ممکن است ایجاد سناریوی پایان دادن به رابطه، برای شما سودمند و مفید باشد. شما با ابراز خشم و احساسات پیچیده خود نسبت به یار از دست رفتهتان میتوانید رشد کنید. با این کار شما خویشتنِ در حال ظهورتان را اعلام میکنید.

برای دریافت تمرین های بیشتر به مقاله های زیر "لینک های پایین" مراجعه فرمایید.

مرحله 1: در هم شکستن

مرحله 2: ترک عادت عشق

مرحله 3: درونی کردن طردشدگی

مرحله 4: خشم

مرحله 5: بلند شدن


منبع: رهایی از غم جدایی

نویسنده: سوزان اندرسون

مترجم: سید مرتضی نظری

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی