۲۳ آبان ماه ۱۳۹۷ ​جدایی؛ مهم ترین راز پایداری رابطه عاشقانه!
سطح مقاله : پیشرفته

توانایی جدا بودن، این امکان را به ما می دهد که وقتی در یک رابطه هستیم، همانی باشیم که هستیم. این بدین معناست که قادر باشیم آشکارا با شخص دیگر مخالفت کنیم. می توانیم بدون ترس از اینکه طرف مقابل رابطه را به هم بزند، عصبانیت مان را ابراز کنیم. این بدین معن...

ما میتوانیم چیزی را که میخواهیم تقاضا کنیم، چرا که ما خودمان را در نیازها و انتظارات طرف مقابل گم نکردهایم. توانایی جدا بودن در پراسترسترین اوقات به ما روحیه میدهد. اوقاتی همچون زمان جدایی فیزیکی خود از عشقمان همچون موقعی که بعد از جدایی از لحاظ فیزیکی خود از عشقمان جدا هستیم به ما روحیه میدهد.

جدا بودن بخصوص برای کسانی که در کودکی تجربه دردناک طردشدگی را داشتند، چالشی دشوار میشود. ترس درونی طردشدگی، باعث این مشکل در آنها میشود. که در روابطشان مخالفت کنند یا خشمشان را نشان دهند. دوست دارند دیگران را از خودشان راضی نگه دارند. آنها دارای وابستگی منفی هستند. نیاز دارند کوتاه بیایند، همکاری کنند و با دیگران توافق داشته باشند و این توافق را نه در حضور افرادی که برای آنها خاص هستند، بلکه با هر کسی که در زندگیشان است، داشته باشند.

بازماندگان رابطه، از دوران کودکی اغلب احساس میکنند نیاز دارند با نیازها و انتظارات دیگران ادغام شوند. آنها قادر نیستند از لحاظ عاطفی هیچ شکستی را در ارتباط شان تحمل کنند، حتی در آشناییهای موقت، در عوض به هر آنچه طرف مقابل از آنها انتظار دارد، تن میدهند. هویت آنها زیرمجموعه نیازشان به دوست داشته شدن از طرف دیگران است و وقتی طرف مقابلشان حتی در یک ارتباط موقت ارتباط عاطفی را قطع میکند، آنها این را یک توهین میدانند که میتواند برایشان بسیار مخرب باشد.

آیا شما در جدا کردن خودتان از نیازها و انتظارات دیگران مشکل دارید؟

اولین گام برای غلبه به ترسهایتان این است که بپذیرید این ترسها را دارید.

در طول مرحله خشم شما این فرصت را دارید که نحوه واکنش نشان دادنتان به زمانی که رابطهای پایان مییابد را تغییر دهید. ارتباط برقرار کردن با عشق از دست رفتهتان در عین حفظ موضع و طرح کردن افکار و احساساتتان یک راه خوب برای تمرین جدا شدن است.

پیشرفت در این زمینه فرآیندی آرام و تدریجی است، اما هربار که در برابر این حس که بخواهید اجازه دهید نیازهایتان تحت الشعاع نیازهای فردی دیگر قرار بگیرد، مقاومت کنید، حتماً منافع این پیشرفت را خواهید دید.

وقتی از شر این روابط محدودکننده رها شوید، میتوانید الگوهای قدیمی راضی کردن دیگران را بشکنید و ترجیهات و نیازهایتان را ابراز کنید.

برای درک بیشتر این موضوع؛ مقاله ها و تمرین ها را به ترتیب زیر مطالعه فرمایید.

مرحله 1: در هم شکستن

مرحله 2: ترک عادت عشق

مرحله 3: درونی کردن طردشدگی

مرحله 4: خشم

مرحله 5: بلند شدن

عقده جدایی رهایی از غم جدایی

نظرات کاربران 1 نظر ارائه شده است
ناهید ارسال در تاریخ ۰۱ آذر ماه ۱۳۹۷

این مطلب برای من خیلی به موقع و کاربردی بود، یه نکته ی کلیدی که من از شما استاد رضایی یاد گرفتم و به تازگی دارم میبینم زندگیمو تحت تاثیر و تحول مثبت قرار داده اینه که احساسات خودمو به رسمیت بشناسم بنابراین وقتی احساساتی که قبلا بد میدونستم رو الان میپذیرم و ارزشگذاری نمیکنم میبینم زندگیم رو داره به جهتی هدایت میکنه که واقعا دوست دارم به اون سمت برم اما قبلا در جا میزدم! ممنون از استاد رضایی و تیم بنیاد که به من یاد دادن که خودم باشم با خوبیا و بدیهای مخصوص به خودم.