۲۵ مهر ماه ۱۳۹۷ چرا با MMTIC شما معلم فوق العاده ای خواهید بود؟
سطح مقاله : پیشرفته

MMTIC یکی از ابزارهای شناسایی شخصیتی نوجوان است که با استفاده از آن می‌توان به توانایی‌ها و استعدادها و مشخصات ذاتی نوجوانان ( 8 تا 18 سال ) پی برد .



MMTIC چیست؟

(Murphy - Meisgeier Type Indicator for Children) یا MMTIC (ابزارمورفی و میزگیر برای تیپ‌شناسی نوجوانان ) ، یکی از ابزارهای شناسایی شخصیتی نوجوان است که با استفاده از آن نوجوانان از سنین 8 تا 18 سال می‌توانند خود را بیشتر شناخته و به توانایی‌ها و استعدادها و مشخصات مثبت ذاتی خود پی ببرند.

این ابزار از تعدادی سئوال دو گزینه‌ای تشکیل شده که نوجوان با پاسخ به آن به یک کد شخصیتی چهارحرفی (کد تیپ شخصیتی) خود می‌رسد. این چهار حرف ، انگلیسی می‌باشند . با دستیابی به هر کد تیپ شخصیتی (چهارحرفی ) ، ویژگی ها و خصوصیاتی که منحصرا" مربوط به همان تیپ شخصیتی بدست می آید .

( در ایران تاکنون از این ابزار در سیستم آموزشی مدارس و مؤسسات آموزشی استفاده نشده است و مؤسسه بنیاد فرهنگ زندگی برای اولین بار با دستیابی به این ابزارو ترجمه و تحقیق موفق به ایجاد نسخه فارسی از این ابزار شده است. )

چرا معلمان باید از تیپ شناسی شخصیتی نوجوان (MMTIC ) آگاه باشند؟

مزیت MMTIC برای معلمان :

معلمان با آگاهی از MMTIC یا تیپ شخصیتی نوجوان به صورت سیستماتیک درمی‌یابند که تفاوت‌های دانش‌آموزان را لحاظ کنند و برنامه‌های تدریس را طوری توسعه دهند که نیازهای یادگیری متنوع (دانش‌آموزان) را پاسخگو باشد. تکالیف و آزمون‌ها را طوری ترتیب دهند که با دقت بیشتری یادگیری دانش‌آموزان را ارزیابی نماید.

هر دانش‌آموز سبک‌های یادگیری ترجیحی خود را دارد و چون تیپ شخصیتی بیان‌کننده‌ چگونگی دریافت اطلاعات و پردازش اطلاعات (اجزای اصلی یادگیری) در هر شخص است، با دانستن مفاهیم تیپ شخصیتی نوجوان (یا مفاهیم MMTIC) به یک روش و متد ثابت شده برای شیوه‌ تدریس مؤثر برای همه‌ دانش‌آموزان خواهیم رسید.

دستاورد معلمان ازMMTIC :

1) تدریس چندمنظوره (چندوجهی) برای موفقیت دانش‌آموز

- بینشی که از کشف تیپ شخصیتی (در نوجوانان) به دست می‌آید، روش و متدی ثابت شده برای شناسایی و پاسخگویی؛ سبک‌های یادگیری منحصر به فرد و نیازهای ارتباطی همه دانش‌آموزان است.

- MMTIC (یا تیپ‌شناسی شخصیتی نوجوان) به معلمان راهی را نشان می‌دهد که به هر دانش‌آموز اختیار و قدرت بدهند تا سبک و روش فردی خود در کنکاش و فراگیری به کار گیرند.

- در تحقیقات انجام شده (در آمریکا) که در مدارس ابتدایی و راهنمایی انجام شده است معلمانی که در زمینه‌ تیپ‌شناسی شخصیتی آموزشی دیده‌اند به صورت قابل توجهی توانایی‌ها و ویژگی‌های خود و دانش‌آموزان را بهتر درک کرده‌اند، و باعث شده تا قابلیت‌های خود در استراتژی‌های جدید تدریس و برآورده کردن نیازهای متفاوت کاس درس را افزایش دهند.

2) ارتقاء مدیریت کلاس درس

- معلمان می‌توانند با آگاهی از مفاهیم تیپ‌شناسی شخصیتی نوجوان (MMTIC) پل ارتباطی میان شکاف و کمبودهای کلاس درس ایجاد نمایند. چون روش‌های ارتباطی ترجیحی خود و دانش‌آموزان را کشف کرده و یاد می‌گیرند چگونه سبک‌های یادگیری متفاوت دانش‌آموزان را لحاظ کنند.

- درک تفاوت‌ها در ترجیحات (شخصیتی) دانش‌آموزان، به معلمان کمک می‌کند تا راه‌حل‌های کاربردی در تعارضات موجود کلاس درس را ارائه دهند.

- وقتی معلمان از مفاهیم تیپ شخصیتی نوجوان آگاه می‌شوند، می‌توانند عوامل انگیزه بخش منحصر به فرد در هر دانش‌آموز را شناسایی کرده و نظم و انظباطی را ترتیب دهند که مناسب‌تر و مؤثرتر باشد.

3) دستیابی به اهداف برنامه تحصیلی

- وقتی از تیپ‌شناسی شخصیتی در کلاس درس استفاده می‌شود برنامه‌ تحصیلی و اهداف آموزشی بدون تغییر می‌ماند ولی روش‌ها و دستورالعمل‌های آن در جهت تطبیق با تیپ‌های شخصیتی مختلف توسعه داده می‌شود.

- تیپ‌شناسی شخصیتی (نوجوان) MMTIC می‌تواند به راحتی و همانند مهارت‌های مطالعه، رهبری و توسعه و سلامت، در کلاس درس تلفیق شود.

- استفاده از تیپ‌شناسی شخصیتی (نوجوان) MMTIC در کلاس درس می‌تواند بر پاسخگویی و برآورده کردن نیازهای مختلف کلاس درس کمک کرده و به معلمان راهی در موفقیت دانش‌آموزان نشان دهد قبل از اینکه ناتوانایی‌هایی در یادگیری ایجاد شود.

- نتایج MMTIC، بینشی را در سبک یادگیری فردی و عوامل انگیزشی دانش آموزان می‌دهد که برای معلمان در طراحی و اجرای دستورالعمل‌های متفاوت آموزشی و تحصیلی مهم است.


یادداشت: مشاوران مدرسه و مشاوران آموزشی با استفاده از گزارش تیپ شخصیتی نوجوان (MMTIC) می‌توانند درک بهتری از رفتار فردی هر دانش‌آموز داشته و به چالش‌های آموزشی مربوطه پی ببرند.از این نظر در مشاوره های تحصیلی و آموزشی MMTIC بسیار کاربردی خواهد بود .

نظرات کاربران 2 نظر ارائه شده است
علی ارسال در تاریخ ۰۱ اسفند ماه ۱۴۰۰

کتاب(لطفا از این طرف )هم موضوعش همینه یک کتاب کوچک اما پر بار که به زبان ساده تیپ شناسی کودکان رو شرح داده

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

سپاس از شما
این کتاب الان با نام "مسیر شکوفایی بچه ها در خانه و مدرسه " به چاپ میرسد

سودابه چگینی ارسال در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۷

سلام خیلی خوبه دلم میخاد دخترمو ببرم ولی حیف که هزینش سنگینه ایا مدرسه باید برای امو زگارانش این کلاسو ترتیب بده ؟بیشتر بدرد معلم ریاضی میخوره؟ ایا هوش عاطفی ومحیطی نوجوانو میشه با این روش شناسایی کرد؟