۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷ فرافکنی در روانشناسی پروفسور کارل گوستاو یونگ: بگو رابطه ات با پول چگونه است تا یک راز مهم را در موردت افشاء کنم
سطح مقاله : پیشرفته
پول مثل چرک کف دست می ماند. من عاشق پول هستم به من حس قدرت می دهد. پیشانی نوشت ما خانوادگی انگار بدبختی و بی پولی است. راستی رابطه شما با پول چگونه است ؟

کجاها پول خرج می کنید؟

کجاها پول خرج کردن برای تان مشکل است؟

کجاها شده بعد از این که بنا به یک اجبار درونی یا بیرونی خرج کرده اید و حال تان بعد از مدتی بد شده است؟

پدر و مادر شما در مورد نحوه خرج کردن شما چه نظراتی دارند؟

اولویت هزینه کردن پدر و مادر شما بر چه چیزهایی متمرکز بود؟ خودشان برای چه چیزهایی خرج می کردند و در چه موارد خرج نمی کردند؟

با همسرتان در چه موارد خرج کردنی اساسا مشکل دارید؟

پاسخ شما به این سوالات، بیش از آنکه پاسخ به این سوالات باشد، نمایش دهنده مسائل، چالش ها و فرصت هایی است که شما از زاویه دنیوی و حتی اخروی به خود نزدیک یا از خود دور می کنید.

این لیست می تواند خیلی بلندتر از این ها باشد. شما می توانید به آن ادامه دهید. البته پاسخ دادن به این سوالات به اندازه پرسش ها حائز اهمیت است.

روانکاوان پیرو مکتب کارل گوستاو یونگ معتقدند نوع نگاه شما به پول، آیینه مستقیمی از سبک روانی شماست و حکایت های جذابی از سایه ها و عقده های شما را بیان می کند.

ما روی پول فرافکنی می کنیم .

مثلا من لباس زمسنانی برای خودم نمی خرم و برای فرزندم هم نمی خریدم . یکبار که همسرم این کار را کرد من قاطی کردم که چرا اینقدر هزینه برای کاری کردی که یک فصل کوتاه است و شاید دو ماه بیشتر مصرف ندارد.

بعد دقیق که شدم متوجه یک سایه درون این اتفاق شدم. من در خانواده پدری ام برای لباس زمستانی هزینه سنگین نمی کردیم.

بعد از قاطی کردن و اشراف به این سایه، از همسرم عذرخواهی کردم و گفتم کار خیلی خوبی کردی، یکی هم برای من بخر!

نظرات کاربران 67 نظر ارائه شده است
محبوبه ارسال در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲

سلام. من یه خیاطم. البته شغلم خیاطی نیست ولی قادرم هر لباسی بدوزم. هر لباسی. تمام امکانات دوخت دوز رو هم دارم. کلی هم پارچه دارم. یعنی به راحتی هر لباسی لازم باشه میتونم برای تمام اعضای خانواده و حتی بستگانم بدوزم. اما نوبت به خودم که میرسه، نمیتونم. اوایل فکر میکردم کلا حوصله خیاطی ندارم. ولی امروز که سه تا پیراهن برای مادرم و یک بلوز برای خواهرم دوختم متوجه شدم دستم به دوختن لباس برای خودم نمیره. از سال ۹۸ که کرونا اومد برای خودم لباسی نخریدم و تمام لباسام کهنه شده ولی همش میگم میخام چیکار ولش کن. امروز مچ خودمو گرفتم. هم وقتشو دارم و هم امکاناتش ولی دلم نمیاد برای خودم چیزی بدوزم. نمیدونم این مشکل رو چطوری حل کنم.

محمد‌خالی ارسال در تاریخ ۰۹ تیر ماه ۱۴۰۲

سلام من زندگی سخت و فقیرانه ای را بچگی کردم الان که کارمند بازنشسته هستم و به اندازه کافی درآمد دارم از خرج مبالغ زیاد بیم دارم و مثلا برا خرید کانکس اقدام کردم با شوق حالا فکر میکنم کار اشتباهی کردم باید با مصالح می‌ساختم یکسره نکات منفی خرید کانکس تو ذهنم و احساس بدی بهم میده حتی سابقه اقدام به خودکشی هم دارم از این وضع به شدت در رنجم.و مبالغ زیان را یکسره محاسبه و میگم بهتر از این میتونست هزینه بشه

شهناز ارسال در تاریخ ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۰

کاش پاسخی کوتاه و راهنمای برای آگاهی بیشتر وحل مسائل به نظرات گفته شده ارائه میشد

شهناز ارسال در تاریخ ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۰

سلام.برای بدست اوردن پول خیلی کار کردم.برای احتیاجات و علاقه مندی خودم در پوشاک و تجهیزات زندگی و کار و تحصیل خودم و فرزندانم بیشتر اوقات خودم هزینه کردم..ولی همیشه از نظر مادرم و همسرم من ادم ولخرجی هستم...واقعا همیشه در این مورد شک دارم...در خیلی از موارد کارها و هزینه هایی کردم که واقعا سود کردم ...ولی از نظر دیگران همیشه مذمت شدم...اهل پس انداز نقدی نیستم...واین ایراد است...در مورد پس انداز کردن کردن همیشه تا پولی جمع کردم برنامه خرج کردن را هم تنظیم کردم...دلیل کار را واقعا نمی دانم.

شهناز ارسال در تاریخ ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۰

سلام.برای بدست اوردن پول خیلی کار کردم.برای احتیاجات و علاقه مندی خودم در پوشاک و تجهیزات زندگی و کار و تحصیل خودم و فرزندانم بیشتر اوقات خودم هزینه کردم..ولی همیشه از نظر مادرم و همسرم من ادم ولخرجی هستم...واقعا همیشه در این مورد شک دارم...در خیلی از موارد کارها و هزینه هایی کردم که واقعا سود کردم ...ولی از نظر دیگران همیشه مذمت شدم...اهل پس انداز نقدی نیستم...واین ایراد است...در مورد پس انداز کردن کردن همیشه تا پولی جمع کردم برنامه خرج کردن را هم تنظیم کردم...دلیل کار را واقعا نمی دانم.

امین ارسال در تاریخ ۰۸ فروردین ماه ۱۳۹۹

پول داخل زندگی من به عنوان یک سایه هست و دلیلی که براش پیدا کردم چیزهایی هست که از بچگی توی ذهن ما گذاشتن که پولدار بودن چیز خوبی نیست و هر کس پولداره آدم سالمی نیست پس اگر میخواهی سالم باشی باید توی زندگیت قانع باشی و برای به دست آوردن پول حرصی نداشته باشی و به همین خاطر من هیچوقت دنبال پول نرفتم

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

با سلام و عرض ادب
سپاس از همراهی و نظر شما...!

saba ارسال در تاریخ ۰۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

وقتی در مسیر خودشناسی حرکت می کنی تازه متوجه میشی چیزی که بهش اعتقاد داری و نقطه قوتت هست تازه می بینی سر از سایه درآوردی.. در مسیر مالی هم خیلی جاها خودم را اصلاح کردم و یا در حین و یا بعد از انجامش به خودم گفتم می بینی سایه جات انجام داد؟؟؟ مثلا متوجه شدم من شدیدا تمایل دارم برای چیزهایی هزینه کنم که ماندگاری داشته باشند . مثل طلا و... و مثلا برای آرایشگاه نه.. اون کارها را خودم انجام میدم...به این بهانه که من حوصله وقت تلف کردن در آرایشگاه ها را ندارم.. الان میدونم که دارم چرت میگم و مساله دیگه ای پشتش هست. یا اینکه تمایل به خریدم در حراجی ها زیاده .. و از اینکه چیز خوبی رو به نازلترین قیمت بخرم خوشحالم و این به میزان دارایی و موجودی منم مربوط نمیشه. میدونم که باید حل بشه.... بارها شده که چیزی رو که دارم و مورد توجه بقیه هم قرار گرفته و حتی خییلی ارزون خریده باشم... سریع میگم خریدم 5 تومن خریدم 10 تومن.. از این موضوع انگاری حال می کنم... میدونم اگه در بخوام یک فرد متمول بشم باید این حالات های درونیم رو بیابم.. شاید دلیلش هم اینه که خانواده ام دست و بالشون تنگ بوده و من به طور ناخودآگاه نسبت به پول خرج کردن عذاب وجدان دارم... و می خوام بگم ببینید من چه دختر خوبیم .. خریدم ولی پول خانواده رو هدر ندادم.

لیلا ارسال در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۳۹۷

سلام. من خانم خانه دار و متاهل هستم. از نظر خانواده ی پدری ام ،بسیار ولخرج هستم. پدرم معمولی بودن و مادرم خسیس. در کل به خوردن زیاد اهمیت می دادند. اما در زندگی خودم با همسرم ،ایشون بسیار ولخرج اهل هتل و رستورانهای شیک بسیار دست و دلباز و خیر. و خودم هم به لباس و کیف و کفش بسیار اهمیت میدم و گرون میخرم و تقریبا ماهی یک مرتبه یک لباس عالی برای خودم‌میخرم.اما به هتل و ارایشگاه و قبض آب و....اصلا دلم نمیاد پول بدم. دوتا پسر دارم ۱۳ ساله که بسیار اهل پس انداز کردن و ۹ ساله که ولخرج

شیما ارسال در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۷

برای لوازم تحریر و محصولات خودشناسی راحت پول خرج میکنم. برای کادو دادن دست و دل باز هستم. برای خرید هله هوله هم زیاد دست و پام نمی لرزه. جدیدن خیلی ب پس انداز کردن فکر میکنم و حسابگر شدم. برای خرید لباس و وسایل گرون قیمت ک اصولا مارک هست تمایل ندارم و مقاومت دارم ک دقیقا از خانواده نشات میگیره و یادم نمیآد برام ساعت یا کفش برند تو کودکی و نوجونی خریده باشن.معتقدم شیک پوش بودن با برند بودن لباس مترادف نیست. و با قیمتهای مناسبتر میشه شیک بود. از نظر خانواده در عین حال ک دست و دلباز هستم پس انداز خوبی هم دارم. دوست دارم کنار کارمندی شغل دومی داشته باشم. جدیدا ب بورس رو آوردم. انگار شرایط مناسب نیست، فعلا سود ک نداشتم هیچ ی مقدار تو ضرر هستم. ناراحت نیستم و امیدوارم ک وقتی جو مساعد بشه و من خبره تر میتونم شغل اولم رو بورس بدونم. بکسی راجع ب ضررم نمیگم دوس ندارم تمسخرم کنن و انگیزمو بگیرن.

rowenta ارسال در تاریخ ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۷

من نمیتونم از کسی پول بخوام . یا خواسته ام رو اگر مادی باشه نمیتونم بخوام. اگر هم بخوام طوری بیان میکنم که پاسخ مناسبی دریافت نمیکنم. میترسم مسائل مالی به رابطه ی صمیمی مون لطمه بزنه و راحت نیستم . و اینکه برای دوا دکتر واقعا زورم میاد پول خرج کنم. برای کتاب و کلاس های مفید راحت پول خرج میکنم . بنظرتون در رابطه با همسر چطوری میتونم خواسته های مادی مو طلب کنم و مکالمه ی درونی و استرس نداشته باشم؟؟