۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۷ ​عقده از نظر یونگ : چرا باید دو دستی به گذشته بچسبیم
سطح مقاله : پیشرفته

عقده در نظریه یونگ معادل واژه گذشته است. همه ما در زندگی تاریخچه و گذشته ای داریم و از این رو بدون رودربایستی باید از این منظر همه ما عقده ای محسوب می شویم.

حالا كه متوجه شديم همه ما از نظر يونگ عقده اي هستيم.

عقده در نظریه یونگ معادل واژه گذشته است. همه ما در زندگی تاریخچه و گذشته‌ای داریم و بدون رودربایستی باید بگوییم که از این منظر همه ما عقده‌ای محسوب می‌شویم.

وقتی ما کودک هستیم، تصویری از دنیا و نحوه تعامل با آن نداریم، بنابراین بدیهی است که نظرات پدر و مادر ما مایه اصلی شکل گیری باورها و دیدگاه‌ها و نحوه تعامل ما با محیط پیرامونی خواهد شد.


عقده مثبت و عقده منفی

در دیدگاه یونگ ما در کودکی یا دچار عقده مثبت می‌شویم و یا عقده منفی! بنابراین، شاید بهتر باشد یونگ شناسی را هم در حیطه مطالعاتمان قرار دهیم.

  • اگر پدر و مادر ما طوری زندگی کرده‌اند که ما دریافته‌ایم دنیا محل جنگ و درگیری است و باید بزنی که نخوری، باید جلوتر شمشیر را بکشی که مبادا بر رویت شمشیر بکشند و باید همیشه گوش به زنگ مقابله به مثل باشی، این باورها در وجود ما نهادینه شده و منجر به شکل‌گیری یک عقده منفی در روان ما خواهد شد.
  • در مقابل عقده منفی، عقده مثبت هم داریم. امکان دارد پدر و مادر ما به ما محبت نموده باشند یا هوای ما را داشته و به قول معروف نگذاشته باشند آب در دل ما تکان بخورد.
  • حتما می‌گویید خوش به‌حال آن‌ها که عقده مثبت دارند!

  • ولی نه!
  • این‌قدرها هم خوش‌به‌حال این افراد نیست. چون آن‌ها بنا به نوع برداشتی که از گذشته‌شان (یا همان عقده) در روانشان شکل گرفته، در تصوراتشان این نکته ثبت شده که همه افراد باید به نوعی در خدمت ایشان باشند و آن‌ها را تحویل بگیرند.
  • به مرور زمان که بزرگ می‌شوند این حس «خاص بودن» می‌­تواند به روابط آن‌ها آسیب برساند.

  • همه انتخاب های زندگی ما از عقده ناشی می شود

  • دور از ذهن نیست که همه انتخاب‌هایی که ما در زندگی داریم و همه اتفاقاتی که متعاقب این انتخاب‌ها برای ما می‌افتد ناشی از عقده‌های ماست.
  • به قول رابرت الکس جانسون روانکاو پیرو مکتب یونگ، عقده‌ها در یک هزارم ثانیه عمل کرده و برای ما تصمیمات مهم زندگی را می‌گیرند.
  • پس آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید روبرو شدن و کاهش اثرات عقده کار ساده‌ای نیست.
  • برگردید به گذشته خودتان نگاه کنید. ردپای عقده را در جای جای انتخابهای زندگی تان می توانید ببینید. از انتخاب رشته تحصیلی در مدرسه و دانشگاه گرفته، تا انتخاب شغل. از انتخاب همسر گرفته تا استراتژی‌های رفتاری و تربیتی که در مورد فرزندتان به کار می‌گیرید، همه و همه از عقده‌های شما ناشی می‌شود.

  • عقده در میانسالی باید مورد بررسی جدی قرار بگیرد
  • در میانسالی، افراد دیگر به آن میزان هشیاری و آگاهی در مورد خود رسیده‌اند که بتوانند، درکی از آسیب‌هایی که از ناحیه رفتارهایشان (که ناشی از اثر عقده‌ها بوده) خورده‌اند، داشته باشند.
  • همین امر می‌تواند کمکی حیاتی در دفع آسیب‌های احتمالی عقده در زندگی ما باشد. ما می‌توانیم با ممارست و تمرین زیاد و به مرور، عنان عقده‌هایمان را در دست بگیریم و جاهایی که مبتنی بر عقده‌ها تصمیم می‌گیریم، به‌راحتی اعتراف کنیم و این‌گونه، گام در مسیر خودشناسی و خودآگاهی خود برداریم.
  • در مطلبی دیگر درمورد تفکیک عقده‌ها از نظر یونگ همراه با تحلیل عقده پدر منفی، عقده پدر مثبت و عقده مادر و ... آثار آن در زندگی افراد، بحث و بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به مبحث «تنهایی و احساس تنهایی» علاقه دارید، این مقاله را از دست ندهید.

نظرات کاربران 28 نظر ارائه شده است
نبات ارسال در تاریخ ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۱

مرسی از سایت خوب بنیاد فرهنگ زندگی.. این موارد در پیج خانم سحر توسلی هست با لحن صدا و سیمای ایشون خیلی مباحث قابل فهم تر است.sahar.tavasolii

منصوره فلاحیان ارسال در تاریخ ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۰

کتاب شفای زندگی میتونه بهمون کمک کنه عقده هایی را که باعث درد جسمی میشن رو شناسایی ودرمان کتیم کتاب خیلی خوبیه

مینو ارسال در تاریخ ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۰

سلام من تازه یه ترک شدگی از رابطه ی عاطفی رو تجربه کردم خیلی برام سخت هست تحملش و اگر میتونید در این زمینه منو راهنمایی کنید ممنون میشم

مرسانا ارسال در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۹

سلام بسیار عالی بود چطوری میتونم ازمنابعی که گفتین منظورم فایلهای صوتی است استفاده کنم؟

مریم ارسال در تاریخ ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۹

سلام
ممنون بابت مطالب خوبتون
وجود من پر از خشمه و نشخوار ذهنی دارم و مدادم دارم با یکی توی ذهنم دعوا میکنم.
اما در ظاهر آدم آرومی هستم و کم عصبانی میشم اما وقتی عصبانی میشم خیلی واکنش شدید نشون میدم چون از درون آرم نیستم.
چند تا از کتابهای بنیاد رو مطالعه کردم و دوره گذشته نگذشته رو گوش دادم اما عقده هام رو در مورد خشم دورنیم پیدا نمیکنم.
امکان رفتن پیش مشاور و هزینه کردن هم ندارم.
ممکنه من رو راهنمایی بفرمایید که چکار میتونم بکنم و چه کتابی به من کمک میکنه
ممنون از توجهتون

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

سپاس از حسن توجه شما

ایوب ارسال در تاریخ ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۹

سلام
فردی متکی به خانواده و گردشم با فامیل بود فضای بسته اونا اعتماد به نفسم رو خورد میکردن با اسم روم گذاشتن با گفتن جمله تو نمیتونی،یادمه تو جمع زنانه صحبت کردم مادرم میگفت چیزی نگو از همون موقع ها کم کم نتونستم تو جمع صحبت کنم(بحثی برای صحبت نداشتم به مسائل هم سطحی نگاه میکردم) پدر مادرم به شدت رو درس خوندنم حساس بودن خیلی از کارهایم رو اونا انجام میدادن ولی از طرفی طوری بزنامه چیده بودن من همش تو خونه باشم مثلا اگه میرفتم خونه همسایه شطرنج بازی میکردم میگفت نرو یا دوچرخه ام رو ازم گرفتن تصمیم های مهم زندگیم رو برام میگرفتن همیشه ترس رو در من کاشتن عقده دوچرخه و پلی استیشن و فوتبال داشتم هیچ درسی از زندگی بهم ندادن ولی از طرفی یه حسی داشتم برام مشکل پیش نمیاد همه چی برام حاضره باعث شد دنبالش نرم(خود ارضایی هم تو تاثیر داشت) وقتی از پدرمادر ناامید میشدم به خدا پناه میبردم میگفتم من که نماز میخونم خدا درست میکنه اصلا رابطه با رفیق یا حنس مخالف بلد نبودم زندگی کردن بلد نبودم الان یکساله بهتره شدم چون گذشته رو دور ریختم مطالعه میکنم انگار یک انسان جدیدم الان خیلی ازمشکلات رو کنار زدم ولی متاسفانه به شدت حس تنهایی میکنم دوست با یک دختر دوست بشم اگه بشه ازدواج کنم ولی نه اینکه جرئت نداشته باشم انگار کسی نیست خوشحالم میشم اگه توصیه ای برام دارید بهم بگید یا کتاب هایی معرفی کنیدالان دوتا مشکل اصلی تر دارم
۱.فن بیان‌یا صحبت کردن
۲.ازدواج

fateeme ارسال در تاریخ ۰۷ آبان ماه ۱۳۹۹

@zendegie_saleemبچها این پیج برای خود شناسی در همه ییییی زمینها زندگی رو متحول میکنه بشدت ...همممه چیزا روابط شغلی مالی ارتباطی شکست در روابط زندگی خودتون برید سربزنید تا متوجه بشید چی میگم

سلنا ارسال در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹

سلام من درد توو گلوم دارم ک نمیدونم چیه
نمیدونم چیکار کنم ک دیگه نباشه
میشه راه درمانی بهم بدین

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

سوال شما خیلی کلی هسنش
اگر مشکل جسمی دارید به پزشک مراجعه کنید.

نازنین ارسال در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۹

سلام
آیا عقده ها و طرحواره ها ربطی به یکدیگر دارند؟
تفاوت و تشابهشان چیست؟

َسها ارسال در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۹

من یه دختر 30 ساله ام. ولی دقیقا عین 3 سالگیم دلم توجه مادرم و خواهرم رو میخواد.و اونا اصلا منو دوست ندارن و در عوض به هم وابسته اند. از همه توقع توجه دارم و اگه این توجه ذره ای کمتر بشه شدیدا عصبانی میشم. با اینکه موقعیت های خوبی به دست آوردم ولی واسه این اختلال از دستشون دادم. الان وضعیتم خیلی بحرانی هست.

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

با سلام و احترام
شما باید حتما کلاس صوتی تقدیر زنان و کلاس صوتی عقده ی مادر رو گوش کنید.