فرزند پروری / ۰۲ تیر ماه ۱۴۰۱ نقش خانواده در مدیریت نوجوانان در فضای مجازی | آسیب‌ها و فرصت‌ها
سطح مقاله : پیشرفته

این مقاله نگاهی عمیق به مدیریت نوجوانان در فضای مجازی توسط خانواده ها و چگونگی پذیرش نوجوان در این فضا خواهد داشت.

بچه‌ها با آغاز نوجوانی وارد تلاطم‌هایی می‌شوند که هر والدی را مضطرب می‌کند و نقش مدیریت نوجوانان در فضای مجازی را پررنگ‌تر می‌سازد. این روزها فضای مجازی به موضوع روز جهان تبدیل شده است و قطعاً نوجوانان بیشتر از هر گروه سنی درگیر آن‌اند. چنین فضایی می‌تواند منشأ اتفاقات خوب و بدی برای بچه‌ها و خانواده‌شان باشد. باید توجه داشت زمانی این اتفاقات، سمت‌و‌سوی نامطلوبی به خود خواهد گرفت که والدین و مدرسه‌ها به‌شدت هرگونه تعلق به فضای مجازی را نفی کرده و آن را یک خطر مطلق به حساب آورده و روبه‌روی آن بایستند.


علاوه‌براین، خانواده‌ها ممکن است سعی داشته باشند با ایجاد ممنوعیت‌های مختلف بچه‌ها را از این فضا دور کنند. اما جهان حقیقی چیز دیگری را به ما می‌گوید. هر نسلی در دورۀ خود فرصت‌هایی دارد که بی‌توجه‌بودن به آن‌‌ها نسل مذکور را ضعیف، ناتوان و به‌مرور ناکارآمد می‌کند. ازسوی‌ دیگر، تمام انسان‌ها در دورۀ نوجوانی به‌شدت استقلال‌طلب شده و دربه‌در به دنبال آن هستند که هویت و کیستی خود را دور از خانه و خانواده تعریف کنند. چون خانواده از آن‌ها گذشته‌ای را به یاد دارد که از کودکی به‌جامانده است. این حافظه محکم خانوادگی، طبیعتاً باور به قدرت و باورهای تازه او را کمی دشوار و حتی غیرممکن می‌کند.

به‌عنوان مثال، والدین امروزی علی‌رغم تمام توانمندی‌هایش در فضاهای مختلف کاری و اجتماعی قطعاً نمی‌توانند به اندازۀ فرزندان خود در میدان مجازی چابک، یادگیرنده و متمرکز باشند! و خب این سه خصیصه باعث می‌شود نوجوانان در فضای مجازی با سرعت و قدرت بیشتری رشد کنند. به‌گونه‌ای‌که در بیش خانواده‌های امروزی، آن‌ها عموماً آچار فرانسه ما برای برطرف‌کردن مشکلات دیجیتال هستند. و حال اگر خانواده نخواهد این قدرت و تعلق شکل گرفته را به‌عنوان گونه‌ای از استعداد و توانایی جدی بگیرد و آن را ارج نهد، مسلماً فضا به‌سمت شکاف نسلی و گفتمانی پیش می‌رود. بنابراین، جدی‌گرفتن مقولۀ نوجوان و فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است.

و این شکاف اگر بخواهد از طریق جروبحث و ایجاد محدودیت‌های افراطی اداره و پایان داده شود، فاز دیگری از خطر متولد می‌شود و آن هم این است که والدین درگیری و مسئله را پایان یافته تلقی می‌کنند. حال‌آنکه فرزندان با کمک هوش و ابزارهای مدرنی که به آن آشنا هستند، مسیر خود را دنبال کرده و طبیعتاً طعمه‌ای عالی برای افراد سیاه مجازی خواهند بود.

تفاوت نقش خانواده‌ها برای مدیریت نوجوانان در فضای مجازی

در گزارش‌های پلیس کل دنیا نیز دیده می‌شود که سازمان‌های تبهکار مجازی، چگونه حضور نوجوانان در فضای مجازیرا آرام‌آرام و با روش‌های بسیار مرموز شناسایی می‌کنند و امکانات و اطلاعات مورد نیاز را در اختیارشان قرار می‌دهند و به‌مرور از آ‌ن‌ها می‌خواهند که در خیال پاداش‌های مالی یا دسترسی به فیلترهایی برای انجام بازی‌های رایانه‌ای، شروع به هک‌کردن اطلاعات و ماجراهای دیگر بکنند. که این موضوع،قطعاً روزی رسوا می‌شود و این بچه‌های از همه‌جا بی‌خبر و هیجان‌زده، اسیر پلیس شده و به یک بازنده بزرگ در همین ابتدای زندگی تبدیل خواهند شد.

البته حقیقت دیگری را هم همین‌جا باید اذعان کنم! آن هم این است که چنین اتفاقات تلخی الزاماً برای والدین سخت‌گیر و مقابله‌کننده رخ نمی‌دهد و اتفاقاً می‌تواند در خانه‌ای نیز رخ دهد که همراهی و همگامی هست. اما تنها تفاوت این است که خانوادۀ همراه، زودتر مسئله را درک می‌کند و احتمالاً برای هدایت‌ فرزندش امکانات و ارتباطات بهتری در اختیار دارد.

نقش مدارس در مدیریت نوجوان و فضای مجازی

ازسوی‌دیگر، اجازه دهید به یک واقعیت روان‌شناختی دیگر هم اشاره کنم و آن هم این است که عموماً فرزندان، در نوجوانی از چهرۀ ضدقهرمان برای رشد خود استفاده می‌کنند. یعنی تمام سعی خود را می‌کنند تا با ارزش‌های بزرگسالان مقابله کنند و تمام قوای خود را بسیج می‌کنند تا ثابت کنند بدون نیاز به ارزش‌های بزرگسالان می‌توانند زندگی را حریف شوند و کارشان را پیش ببرند.

و این مدل ضدقهرمان عمل‌کردن آن‌ها در نگاه والدین و مدارس می‌تواند ضداجتماعی دیده شود و سرکوب‌ها آغاز شود. اما واقعیت این است که این اتفاق بخشی از پروسۀ رشد نوجوانان بوده و علی‌رغم ترسناک‌بودن، اگر درست هدایت شود الزاماً به جاهای خطرناک و فاسدی ختم نخواهد شد.

پس پیشنهاد می‌کنم در درجۀ اول بپذیریم که خیلی وقت است مدارس ما جای جذاب و رشددهنده‌ای برای نوجوانان این کشور نیستند. و این عدم جذابیت و فقدان کارآمدی باعث آن شده که نوجوانان بفهمند که با این مدارس نمی‌توانند آیندۀ دلچسبی برای خود رقم بزنند. و در درجۀ دوم قبول کنیم که جهان فضای مجازی، دنیا و چشم‌انداز بسیار بزرگ‌تر و توانمندتری را پیش روی آن‌ها قرار داده است. به‌گونه‌ای که برای یادگیری‌اش انتهایی نیست و در آن، دیگر معلمی هم برای تحقیر و تمسخر شاگرد وجود ندارد. و هرآنچه کهنه شود به زودی دیگر جست‌وجو هم نمی‌شود و یادگیری‌ها نیز دیگر نیازمند زمان و مکان خاصی نخواهد بود.

ضمناً برای بروز توانمندی هم قرار نیست حتماً سن خاص و مدرک خاصی داشته باشید. وجود همۀ آیتم‌ها با هم به معنی گشوده‌بودن سرزمین بزرگی از فرصت‌هاست که در آن نوجوان می‌تواند خود را بارها متولد و متبلور کند. پس چگونه می‌خواهیم با این موضوع و امکانات آن بجنگیم و مقابله کنیم؟ وقتی تیر آخر را هم گزارش منابع انسانی مایکروسافت و گوگل در بهمن سال 1399 زدند و با یک اطلاعیه بیان کردند که از این پس برای استخدام افراد، دیگر در رزومۀ آن‌ها به دنبال مدارک تحصیلی نخواهند بود! و صرفاً به کارآمدی و اثربخشی افراد نگاه می‌کنند و از آن‌ها آزمون توانمندی می‌گیرند.


جان کلام

بنابراین شاید تنها راه پیش روی ما والدین این باشد که بپذیریم تعریف استعداد، یادگیری، آموزش، توانمندی، اشتغال کاملاً تغییر یافته و حضور نوجوانان در فضای مجازی نیازمند بازاندیشی جدی ما، مدارس و جامعه است. و مهم‌ترین کاری که ما باید انجام دهیم کمک به آن‌‌ها برای ورود به روندهای مثبت جهت رشد در فضای مجازی است. ما باید دنبال کسانی بگردیم که می‌توانند با نگاه به توانایی‌های نوجوانان در فضای مجازی به شکلی درست، اخلاقی و مؤثر برای آن‌ها بهره بگیرند و درآمدزا و رشددهنده باشند. ازسوی‌دیگر، باید آماده شویم در سازمان‌های خود به‌مرور آمادۀ ورود همکارانی با سنین کمتر از 18 سال باشیم و حضور نوجوان و فضای مجازی را در کنار یکدیگر ارج نهیم.

سهیل رضایی

پدر یک نوجوان

محقق روانشناسی ژرف‌نگر


همچنین اگر علاقه‌مند به این هستید که بدانید بهترین کاری که برای فرزندتان می‌توانید انجام دهید، چیست؟ مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نظرات کاربران 9 نظر ارائه شده است
زینبی ارسال در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱

من نیز مقاله رو مطالعه کردم
دختر من ۹ سالش هست هنوز نوجوان نیست اما به قول یکی از عزیزان کرونا فضای مجازی رو به دوران دبستان هم اورده
و البته متوجه نکته هایی شدم و سعی میکنم این هوشیاری استفاده رو در خونه ام گسترش بدم
زنگ خطر این مقاله این قسمتش بود برام که با منع استفاده نوجوان راه دیگه ای پیدا میکنه و ممکنه به جاهایی بکشه که ......

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

وقت شما به خیر دوست گرامی. ممنونیم که با ما همراهی می‌کنید. چه خوب که مقاله برای شما مفید و قابل تامل بوده. آرزوی رشد و عزت برای شما داریم.

زهره جمشبدی ارسال در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱

موضوع ضد قهرمان واقعا حالب توجه برام بود که حتما در نظرش میگیرم . دغدغه من گاهی غرق شدن در گوشی و موبایل و غافل شدن از تحرک فیزیکی و عدم رشد در مهارت های فیزیکی هست. ممنون از نکاتی که فرمودین??

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

وقت شما به‌خیر زهره عزیز. ممنون که با ما همراهی می‌کنید. خوشحالیم که این مقاله برایتان مفید بوده است.

آزادی نکو ارسال در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱

واقعا تغییر دادن زاویه دید به موقع میتونه کمک بزرگی به خودمون و بچه ها بکنه.مثل همیشه مقاله ی عالیی بود

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

وقت شما به خیر دوست گرامی. ممنون از همراهی شما در گفتگوها. با آرزوی رشد و سربلندی

روح اله ندیمی ارسال در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱

درود بر همگی
همین بس که بنده بعنوان پدر نوجوان از فضای مجازی کمک میگیرم جهت تعالی خودم ، پس می‌توان گفت " برای نوجوان چرا نه ؟".
فضای مجازی را وسیع ، بدون تحقیر مخاطب وآزاد برای مخاطب ذکر کردید که بنده رو وانمود به عوض کردن نه چندان زیاد زاویه ی دیدگاهی خودم کرد و همینطور کم کردن سرعت تحکم در عدم استفاده فضای مجازی برای نوجوانم .
در آخر مانند دیگر عزیزان درخواست راهنمایی بیشتر دارم که فضای مجازی را که مملو از آلودگی ست را چگونه به نوجوان خودم معرفی کنم .

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

وقت شما به خیر روح اله عزیز. ممنون از مشارکتتان در گفتگوها. خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده است. درمورد سوال شما با آقای رضایی صحبت کردم و به زودی در همین صفحه به
پرسشتان پاسخ خواهیم داد. با آرزوی رشد و تعالی

شیما ارسال در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱

امیدوارم مدارس زودتر بستری برای شکوفایی افراد بشه، این مشکل با کمک سیستم آموزشی میتونه حل بشه ، شاید خانواده ها هم بتونن کمک کنن ، اما تغییر دادن خانواده ها خیلی سخته ، به روز کردنشون از اون سخت تر ؛ منطقی تر هست که مدارس روش کاریشون تغییر کنه و در جهت کمک به نوجوانان گام بردارن؛ ( آموزش و پرورش ) الان آموزشی داره که به درد نمیخوره و پرورشی که به درد میخوره رو اصلاً نداره [ به امید تغییر و طبیعتاً رشد ?]

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

وقت شما به‌خیر شیمای عزیز. ممنون از این‌که دغدغه‌هایتان را با ما به اشتراک گذاشتید. با آرزوی رشد برای تمام جامعه ایرانی

نسترن حسینی ارسال در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱

ممنون از مقاله خوبتون . واقعا فضای مجازی دنیای جدید نوجوان ها شده و متاسفانه کرونا این رو حتی تا گروه سنی ابتدایی هم تقلیل داد . راهکارهایی برای هدایت بهتر هم ارائه بدین سپاسگزار خواهیم بود

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

وقت شما به‌خیر نسترن عزیز. سپاس از همراهی شما در گفتگوها.

یک دوست بچه ها ارسال در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱

کاش معلمان به روز تر می شدند
متاسفانه معلمان که قراره بازنشسته بشوند دوباره استمرار می زنند و دور باطل هنوز وجود دارد
تا آموزش و پرورش درست نشود ،هیچ چیز درست نمی شود کاش همه این را دریابیم

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

وقت شما به‌خیر دوست بچه‌ها. ممنون از همراهی و مشارکتتان در گفتگوها. جمله شما کاملا صحیح است و شاید بهتر باشد کم‌کاری‌های سیستم آموزشی را با فراهم کردن محیط رشد در درون خودمان و سپس فرزندانمان تا حدودی جبران کنیم. با آرزوی رشد برای شما

زینب عظیم زاده ارسال در تاریخ ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۱

سلام‌و خدا قووت متشکرم بابت مقاله ی خوبتون
برای پیدا کردن کسانس که بتوانند به من به عنوان مادر یک نوجوان گمک کنند دچار مسئله هستم و هنوز نتونستم جای امنی رو پیدا کنم.
ممنون میشم از مجموعه بنیاد که پیج ها و یا مشاورین که خیلی خوب در زمینه نوجوانان کار کردند معرفی کنید

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

سلام زینب عزیز. ممنون از این‌که با ما همراهی کردید در گفتگوها. احتمالا تا یک هفته دیگر مشاوری در زمینه کودک و نوجوان به ما خواهد پیوست که به شما معرفی خواهیم کرد. با آرزوی شادی و رشد روزافزون برای شما

رضوان خوانساری ارسال در تاریخ ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۱

خیلی نکته مهمی بود که اینقدر ب درس و مدرک پافشاری نکنیم .چیزی که داره بین نوجوان و والدین فاصله میندازه.و از همه مهمتر احساس بی‌لیاقتی که والدین به بچه ترزیق میکنند.این ابزار برای نسل جدید ساخته شده و رشد و شکوفایی بچه در این ابزاره.فقط باید فرهنگ استفاده را هم خودمون و بچه هامون یاد بگیریم.استاد این ابزار مثل همان مدارس قدیم میمونه که بچه ها را از مکتب خانه کشید به سمت مدرسه.و مقاومت خانواده در برابر این تغییر.
لطفا راهکارهای بهمون آموزش بدید که بتونیم طریقه صحیح این ابزار ب بچه یاد بدیم
ممنونم ازتون

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

وقت شما به خیر رضوان عزیز. ممنون از همراهی شما در گفتگوها. پیشنهاد شما رو مطرح خواهیم کرد. آرزوی رشد روزافزون برای شما داریم.