۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ چرا لحظه ای عاشق کسی هستید و لحظه بعد احساس می کنید او آزاردهنده و غیرقابل تحمل است؟
سطح مقاله : پیشرفته

تاکنون تجربه کردید: وارد جایی شدید و ناگهان حس کردید شیفته یکی از حاضرین اتاق شدید و با او به گفتگوکردید. صحبت های او با پیش بینی شما هماهنگ نیست و ناگهان او در نظرتان به فرد متفاوتی تبدیل می شود؛ خلسه فرافکنی از بین رفته و شما جلوه متفاوتی از او دیدید....

علت اینکه گاهی ذهن مان به شدت درگیر جنبه هایی از رفتارهای دیگران می شود، این است که این رفتارها به بعضی از جنبه های خودمان اشاره می کند. عادت کردیم که نتوانیم خودمان را ببینیم، مگر اینکه در آینه نگاه کنیم، اما این فقط در یک سطح حقیقت دارد. حقیقت این است که می توانیم از مورد ملاحظه قرار دادن آنچه در دیگران مشاهده می کنیم، تصویری زنده از خودمان ببینیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "تأثیر سایه" کلیک کنید

ما به گونه ای طراحی شدیم که آن ویژگی هایی که نمی توانیم در خودمان بپذیریم، به دیگران فرافکنی می کنیم. فرافکنی؛ در واقع نوعی واکنش تدافعی روان است در برابر تمام امیال، احساسات و تفکرات سرکوب شده در خودمان که نمی توانیم آن را در زندگی شخصی مان پیاده کنیم چون ترس از تأیید نشدن و زیر سؤال رفتن تصویری داریم که از خودمان به بیرون منعکس کردیم. بنابراین آن را در دیگران می بینیم، اما در وجود خودمان انکار می کنیم.ما آن ویژگی ها را به والدین، دوستان، آشنایان و حتی ستاره های سینما و چهره های مشهور نسبت می دهیم که حتی تاکنون آن ها را ملاقات نکردیم. هر چیزی که دردیگران مورد قضاوت و نکوهش قرار می دهیم، در نهایت یکی از بخش های انکار شده و طرد شده خودمان است. به نظر می رسد که ما در حال مشاهده فرد هستیم، اما در واقع جنبه پنهانی از خودمان را مشاهده می کنیم. فرافکنی ها نه تنها تاریکی های وجود، بلکه روشنایی های وجود ما را هم شامل می شوند. یعنی موضوعاتی که در دیگران نیز مورد تحسین ما قرار می گیرند، شامل بخشی از فرافکنی های ما هستند.

تا کنون هزاران بار قدرت فرافکنی را در زندگی تان تجربه کردید. وارد اتاقی می شوید و ناگهان احساس می کنید شیفته یکی از کسانی که در اتاق هستند، شدید. با او به گفتگو پرداختید و با او در مورد آنچه دوست دارد یا ندارد صحبت کردید. صحبت های او با پیش بینی شما هماهنگ نیست و ناگهان او در نظرتان به فرد متفاوتی تبدیل می شود؛ خلسه فرافکنی از بین رفته و شما جلوه کاملاً متفاوتی از او را می بینید.
اگر احتمالاً لحظه ای بعد او به شما بگوید که می تواند بلیط مسابقه ای که آرزوی دیدنش را داشتید، برایتان تهیه کند یا اینکه کسی را می شناسد که شما کمک کند تا آخرین پروژه هایتان را به پایان برسانید، ممکن است دوباره نظر مساعدی نسبت به او پیدا کنید و او جذاب تر به نظر برسد. سرانجام مکالمه به وضوع اصلی بر می گردد، اما لحظه ای که او شروع به نام بردن از افراد مهمی می کند که با آن ها ارتباط داردف حرف های او شما را به یاد خالی بندی های فلان رفیق تان می اندازد و نسبت به او احساس انزجار می کنید. در حقیقت هیچ چیز درباره این فرد تغییر نکرده، اما آنچه تغییر کرده، فرافکنی شما نسبت به اوست. اگر این را درک کنید، متوجه می شوید که چرا لحظه ای عاشق کسی هستید و لحظه بعد احساس می کنید او بشدت آزاردهنده و غیرقابل تحمل است.
تاریکی سایه ناخواسته درون ما، دائماً خودش را در اطرافیان مان به نمایش می گذارد. ممکن است سلطه پذیری خود را در مادرمان، طمع خود را در پدرمان، تنبلی خود را در همسرمان و حق به جانب بودن مان را در سیاستمدارن مشاهده کنیم: «او مرد خیلی خودخواهی است.»، «این زن چقدر به خودش می نازد.»، «عجب احمقی است، او یک بازنده است.»
فرافکنی توضیح می دهد که چرا بچه های یک خانواده در یک خانه بزرگ می شوند، اما هر کدام داستان های متفاوتی را از پدر و مادرشان شرح می دهند، نکات قوت و ضعف متفاوتی را به آن ها نسبت می دهند و ویژگی های متفاوتی را از آن ها به یاد می آورند.
اغلب مشکل است که رفتار نامناسب خودمان را تشخیص دهیم، چون غالباً در حال فرافکنی هستیم. هر چه بیشتر اعتقاد داشته باشیم که رفتارهای دیگران نامناسب هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که خودمان در همان رفتارها مقصر باشیم.
رفتارها و احساساتی که با آن ها به تفاهم نرسیدیم، همیشه دنبال پرده نمایشی می گردند تا تصویر خود را روی آن بیندازند و ما می توانیم مطمئن باشیم وقتی در حضور شخص دیگری هیجان خاصی را تجربه می کنیم، در حال فرافکنی کردن هستیم.
تصور کنید تعداد زیادی پریز برق روی قفسه سینه شماست. هر پریز را یک ویژگی در نظر بگیرید. ویژگی هایی که در خود پذیرفتید، لایه محافظ دارند؛ ایمن هستند و جریان برق از آن ها خارج نمی شود. ویژگی هایی که از آن ها خوشتان نمی آید، بار الکتریکی دارند. بنابراین وقتی کسانی می آیند و تصویری را به شما نشان می دهند که خوشتان نمی آید، واکنش می دهید.
فرافکنی ها همیشه ما را حیرت زده می کنند، وقتی درباره دیگران قضاوت می کنیم، هرگز فکرش را نمی کنیم که در واقع انگشت اتهام به طرف خودمان است. اگر خشم خود را انکار کنیم و یا درگیر آن باشیم، چشمان ما به صورت غیر ارادی شروع به جستجو و یافتن تمام افراد خشمگین می کند و یا اگر مخفیانه دروغ می گوییم یا بخاطر دروغگویی در گذشته، خود را محکوم می کنیم، احساس می کنیم حق داریم به خاطر عدم صداقت دیگران رنجیده خاطر شویم.


منبع: تأثیر سایه

نویسنده: دبی فورد / دیپاک چاپرا / ماریان ویلیامسون

مترجم: ساره سرگلزایی

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 6 نظر ارائه شده است
شیدا ارسال در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

پذیرفتن اینکه همیشه اینطور باشه واقعا عجیبه! و بنظرم نادرست!

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

قطعا همیشه اینطور نیست اما وقتی با سایه هامون زندگی کنیم ، وقتی به گذشته نگاه کنیم خاطرات پرتکرار این مدلی خواهیم داشت ، مطالعه ی کتاب جوجه اردک و تاثیر سایه براتون جالب خواهد بود /وحدتیان ادمین بنیاد فرهنگ زندگی

مژده ارسال در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

عالي بود
دقيقا يكي از مشكلات من هميشه همينه
ادم ها زود از چشم من مي افتن

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

کتاب جوجه اردک زشت درون وکتاب تاثیرسایه میتونه برات کمک کننده وجذاب باشه /وحدتیان ادمین بنیاد فرهنگ زندگی

فرنوش وحیدنیا ارسال در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

خیلی سخته که بپذیرم چیزی که در من انزجار ایجاد می کند و از آن پرهیز می کنم در واقع در درون خودم وجود دارد

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

فرنوش جانم کلاس صوتی اسرار سایه بهت کمک میکنه آسون تر با این مسیله روبه رو بشی و مطالعه ی کتاب سایه ات را مالک شو /وحدتیان ادمین بنیاد فرهنگ زندگی

اصغر حیدری ارسال در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

با سلام به نظر من این جمله که تمام ویژگیهای یک فرد مانند پریز برق هستند درسته ولی چرا بارهای منفی رو انعکاس میده وبارهای مثبت را نه مگر نگفتیم که رفتارها واحساسات مثبت نیز فرافکنی می شوند؟

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

قطعا مثبت ها رو هم نشون میده چون منفی ها چالش برانگیز میشوند بیشتر به چشم می آیند گاهی ، مثلا ما عاشق مسیولیت پذیری فردی هستیم ،پس باید بیشتر از همیشه این ویژگی رو در خودمون پیدا کنیم و رشد بدیم اما چون رشد دادن مسیولیت پذیری امکان داره برامون دشوار باشه حتی از این مثبت هم خاطره ی منفی میسازیم ، کتاب جوجه اردک ،تاثیرسایه و طلای درون ،کلاس صوتی عقده ها رو حتما بخونید و گوش بدید براتون موثرخواهد بود /وحدتیان ادمین بنیاد فرهنگ زندگی

pesare.maman.1191@gmail.com ارسال در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

???

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

:)

مرضیه ارسال در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

جالب بود. ممنون.

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

ممنون از شما که همراهید :)