۲۵ آذر ماه ۱۳۹۷ فرافکنی چیست؟ چرا همیشه فکر می کنیم فرافکنی بد است؟!
سطح مقاله : پیشرفته

کدام بخش های ارزشمند وجودم را به دیگری واگذار کردم و این واگذاری چه صدماتی را برای هر دوی ما در بر دارد؟ برای پس گرفتن آن وجوه چه اقداماتی لازم است؟ اصلاً می شود بدون فرافکنی زندگی کرد؟ فرق بین فرافکنی خوب و بد چیست؟

همه ما همچون لوح سفید با فطرتی پاک به این دنیا می آییم. به مرور زمان یاد می گیریم برای آنکه نزد دیگران محبوب جلوه کنیم و دوست داشتنی باشیم، باید مطیع باشیم و کارهایی را برای خوشایند اطرافیان انجام دهیم یا کارهایی را برای کسب رضایت آن ها انجام ندهیم.

وقتی به میانسالی می رسیم، شاید دیگر از آن لوح سفید خبری نباشد. آنقدر چیزها به ما یاد دادند و یاد گرفتیم که فرسنگ ها با واقعیت و ماهیت مان فاصله گرفتیم. جستجوی حقیقت و کشف ناشناخته ها جزء جدایی ناپذیر فطرت ماست. یونگ به این علت نام سایه را برای این بخش وجود انتخاب کرد که همیشه همراه انسان است. این به این معنی است که اگر ما بخشی از وجودمان را نادیده بگیریم، آن بخش ما را نادیده نخواهد گرفت و سهم خود را از زندگی مان طلب خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "اسرار سایه" کلیک کنید.

فرافکنی چیست؟

هنگامی که شخصی فرافکنی می کند، انرژی و توان متعلق به گنجینه درونی اش را به بیرون می فرستد. یک مرد ممکن است جنبه احساسی اش را به همسرش واگذار کند. در این صورت از دست آن راحت می شود و هنگامی که با مشکل احساسی درباره فرزندانش برخورد می کند، خیلی طبیعی اجازه می دهد همسرش با این مشکل دست و پنجه نرم کند.

چه نیروها و ویژگی های دیگری وجود دارد که یک مرد روی همسرش فرافکنی می کند؟ او ممکن است تمایلات جنسی را فرافکنی کند. او ممکن است معنویت را فرافکنی کند که در آن هنگام همسرش احساس می کند بیش از اندازه منزه و پاک است. او حتی ممکن است ضعف یا جنونش را فرافکنی کند. برخی مردان لیاقت شان را روی یک زن فرافکنی می کنند و خیلی از مردان هستند که جادو و نیرویشان را روی یک زن یا چند زن فرافکنی می کنند.

برای زنان هم همین حالت می تواند وجود داشته باشد. یک زن می تواند قهرمان درونی اش را روی شوهرش فرافکنی کند؛ در این صورت شوهرش بیش از اندازه شریف و مسؤولیت پذیر خواهد بود. یک زن ممکن است حس بازیگوشی اش را فرافکنی کند که در این صورت شوهرش بازیگوش و دمدمی مزاج باقی خواهد ماند. او ممکن است حس فرمانروایی اش را فرافکنی کند و حتی معنویت اش را. خیلی از زن ها غول درونی شان را روی مردان فرافکنی می کنند.

چرا همیشه فکر می کنیم فرافکنی بد است؟

فرافکنی در میان طرفداران کارل گوستاو یونگ نوعی اتهام محسوب می شود. گاهی فرافکنی کاری است درست و می تواند به ما کمک کند. اگر فرافکنی نکنیم، ممکن است اصلاً نتوانیم با دنیای اطراف مان ارتباط برقرار کنیم. زنان گاهی شکایت می کنند که مردان بخش ایده آل زنانه شان را روی یک زن فرافکنی می کنند، اما اگر آن ها چنین نکنند، چطور می توانند از خانه مادری و اتاق شخصی شان خارج شوند؟ مسأله این نیست که ما اصلاً فرافکنی می کنیم یا نه؛ نکته مهم این است که تا چه مدت با این فرافکنی ها باقی می مانیم؟ فرافکنی بدون ایجاد ارتباط شخصی خطرناک است. فرافکنی بدون ارتباط شخصی می تواند به فرد گیرنده آسیب برساند. روند فرافکنی و درخواست آن از قدرت تحمل فردی که روی وی فرافکنی شده خارج است.

برای درک بهتر مفهوم فرافکنی می توانیم ارتباط میان انرژی سایه و پروژکتورهای سینمایی را مثال بزنیم.

اجازه دهید تصور کنیم که بخش هایی از وجودمان را کوچک کرده ایم و آن ها را تخت و صاف نموده و در قوطی نگهداری فیلم که در محفظه ای تاریک است، قرار داده ایم. سپس یک شب و همیشه شب ها این اتفاق رخ می دهد؛ این شکل ها ظاهر می شوند طوری که نمی توانیم یک لحظه هم چشم از آن ها برداریم. چهره ها و شخصیت هایی که در این قوطی ها حبس شده اند، در طول روز فقط به شکل تصاویری کمرنگ هستند که روی نوار فیلم های عکاسی دیده می شوند، اما وقتی از پشت سر ما نور به آن ها بتابد، تصویرهای وحشتناکی روی دیوارهای مقابل مان پدیدار می شوند. آن ها سیگاری روشن می کنند و دیگران را با اسلحه می ترسانند. روان ما مانند پروژکتورهای سینمایی عمل می کند. تصاویری که در یک قوطی قرار داشتند، حالا بیرون آمدند و در مقابل دیگران نمایش داده می شوند. خشمی که بیست سال در یک قوطی حبس شده بود، می تواند در طول یک شب روی صورت همسر شخص دیده شود. هر زنی ممکن است شوهرش را گاهی به شکل قهرمان و گاهی به شکل آدم زورگو مشاهده کند.

چرا فرافکنی؟

چرا همه ما بخش های زیادی از وجودمان را فرافکنی می کنیم و در کوله باری دور از چشم دیگران قرار می دهیم؟ اگر این اندازه خشم، خلاقیت، گرسنگی و بخش های غیرجذاب وجودمان را در کوله بارمان قرار دادیم، چگونه می توانیم زندگی مان را ادامه دهیم؟

وقتی به این دنیا می آییم، ماننده ابرهایی زیبا و باشکوه هستیم. از دوردست های این هستی به این دنیا می آییم و با درخشش 360 درجه ای (کامل) خودمان را ابراز می کنیم. جالب این است که پدر و مادرمان به عنوان اولین اشخاصی که با آن ها برخورد داریم، از این ویژگی ها خوششان نمی آید. آن ها دختر و پسری خوب می خواهند. این دومین پرده نمایش است؛ البته نه به این معنا که پدر و مادرمان افرادی پلید هستند. آن ها برای هدفی به ما نیاز دارند و احساس می کنند به شیوه خودشان از ما مراقبت می کنند، اما ما با از دست دادن بخش هایی از وجودمان چه باید بکنیم؟

حالا درباره انواع این کوله بارها با هم صحبت می کنیم:

وقتی بخش های زیادی از وجودمان را درکوله بار پنهانی مان قرار دادیم، انرژی کمی برای خودمان باقی می ماند و هر چه کوله بارمان بزرگ تر باشد، انرژی کمتری خواهیم داشت. وقتی زنی بخش مردانه یا مردی بخش زنانه اش را در کوله بارش قرار می دهد، یا آن را برای فرافکنی در آن قوطی که در موردش حرف زدیم، قرار می دهد، همراه آن مقداری انرژی از دست می دهد. بنابراین، می توانیم به کوله بارهایمان به عنوان ذخیره هایی از انرژی نگاه کنیم که در حال حاضر در دسترس ما نیست.

درباره کوله بارهایمان با هم صحبت کردیم، اما جالب است بدانید هر شهر و جامعه ای هم کوله بار مخصوص به خود را دارد.

زمانی که یونگ مشاهده کرد اکثر بیمارانش سایه خود را انکار می کنند و آن را پس می زنند، به این نتیجه رسید که بشر باید راهی برای زندگی کردن با بخش تاریک خود بیابد و در واقع بهداشت جسمی و روانی او وابسته به این رابطه با بخش زندگی نکرده اش است. البته این رویارویی و باز کردن این کوله بار می تواند بسیار خطرناک باشد، اما باید آمادگی این شناخت را در خود ایجاد کنید و رهسپار سفر آشنایی با سایه شوید.

به خاطر بسپارید ندیدن بخش های تاریک درون دلیل بر وجود نداشتن آن نیست!


منبع:اسرار سایه

نویسنده: رابرت بلای

مترجم: فرشید قهرمانی

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 10 نظر ارائه شده است
محمد ازتهران ارسال در تاریخ ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲

سلام
فلسفه سایه بشرح ذیل
۱_کارهای بد
۲_کارهای خوب
موضوع تشخیص این دو هست در محیط اطراف ما
آگاهی رمز پیروزی است ،با دانستن خوبی وبدی
دوستان خود را انتخاب میکنیم،شریک زندگی و...
مثال ساده:
اگر کاربدی توسط دیگران صورت گیرد ما رابه رنجش میکشد.واین قضاوت از آگاهی درون ماست
در واقع دردرون ما کلیه اطلاعات گوناگون بایگانی شده است که کلیه قضاوت ها و انتخاب ها از آنجاویرایش میشن و ماباید ونبایدهارا ازآنجااستخراج میکنیم.وبکارمیگیریم.
موفق باشید

حسن حسینی ۴۸ ارسال در تاریخ ۰۷ بهمن ماه ۱۴۰۰

سلام داشتم کتاب طلای درون و می خوندم به فرافکنی بر خوردم که زیاد ازش در کتاب بکار رفته اومدم مطالب و خوندم منم میخوام نظرم را بگویم من تا قبل از خواندن طلای درون فکر میکردم فرافکنی فقط درونیات منفی منه ولی الان متوجه شدم که درونیات مثبت من هم می‌تواند باشد من یکسری خوبیها در درون دارم و یکسری بدی‌ها که هر کدام را که درون طرف مقابل دوست آشنا غریبه وخواهر برادر و همسرووووببینم و در موردش صحبت کنم فرافکنی می‌شود مثلا من یکسری صداقتهایی دارم در درون دیگران هم اون صداقت را می‌بینم ودر موردش چه با خوده شخص چه با دیگران صحبت میکنم که مثلا در این قسمتها آدم صادقی هست من اینجا دارم فرافکنی میکنم و در واقع دارم خودم را نشان می دهم ویا برعکس من آدم حسودی هستم در دیگران این حسودی را می‌بینم و در موردش صحبت میکنم که فلانی حسود است و در واقع دارم فرافکنی می کنم و حسودی خودم را دارم نمایان میکنم البته در ظاهر می خواهم خودم را توجیه کنم و خودم را پنهان کنم ولی اهل فضل و آگاه متوجه می شوند که من خودم این نقص را دارم ممنون

ا.س ارسال در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۰

فرافکنی اراده ادمه که کنترل میکنه نااگاه فکر کنم?

نازنین امیرپور ارسال در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۹

فرافکنی دراصل نسبت دادن اعمال ناپسند، عیب ها و نواقص موجود در خودمان به دیگران هست،ک این باتوجه به برجسته کردن صفات شخصیتی منفی در دیگران از اضطراب خودمان میکاهد،مثلا مردی ک به همسرش خیانت می‌کند ممکن است دائم به او تهمت خیانت کاری بزند.

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

با سلام
نه صرفا صفات بد
خیلی وقتها ما صفات خوب رو هم روی دیگران فرافکنی میکنیم
کتاب طلای درون رو مطالعه بفرمایید

رضا از مشهد ارسال در تاریخ ۰۲ شهریور ماه ۱۳۹۹

سلام.اگه بخوام مفهوم و معنی فرافکنی رو راحت و ساده براتون بیان کنم اینه که وقتی فردی کار اشتباهی کرده یا افکار غلطی داره با فرافکنی اون رو به دیگری نسبت میده و حواس اطرافیان رو از خودش پرت میکنه و خودش رو پاک و سالم نشون میده.فرض کنید من کار خطایی کردم مثلا مشروب خوردم یا هرچی، میدونم اگه خانواده یا بستگان متوجه بشن من رو سرزنش میکنن و آبروم میره،حالا با فرافکنی حواس خانواده و بستگان رو به طرف پسر دیگه ای از فامیل میبرم که مثلا اون توی محل کارش فلان خطا و کار زشت رو انجام داده ،با این کار خودم رو به نوعی پاک و طلبکار نشون میدم که انگار من اون کار رو بد میدونم و من انجام نمیدم این چکاری بوده انجام دادی آبرومون رو مثلا بردی و از این حرفا.عامیانه ش میشه توپ رو توی زمین دیگری انداختن و به نوعی فرار رو به جلو هست.این کار رو با من اقوام نزدیکم انجام دادن.خودشون غرق در لجن و کثافت کاریشون هستن تا یکی میخواد بپرسه این چکاریه انجام میدی میگه فلانی(من) اینطوریه و در موردش این رو به ما خبر دادن و اینجور حرفا. واقعا حس بدی به آدم دست میده.نفرت،خشم،.... اما از همه بدتر اینه که نزدیکانت حرفات رو اصلا نمیشنون که بخوان گوش کنن یا باورت کنن این حس از همه بدتر که خودت رو میکشی تا باورت کنن اما انگار شدی چوپان دروغگو.اینکه حرف اونا راست و درسته اما حرفای تو همش دروغ،این حس بدترین حسه

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

با سلام
مثالهای خوبی رو از فرافکنی مطرح کردید
ولی فرافکنی مثبت هم داریم
مثلا ما توانایی و دانایی رو بر روی اساتیدمون فرافکن میکنیم.
پیشنهاد میکنم که کتاب طلای درون و کتاب سایه ات را مالک شو رو حتما مطالعه بفرمایید.

فهیم ارسال در تاریخ ۰۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

من تا اینجا متوجه شدم که سایه بخشهای انکار شده وجود ماست و اینو کاملا درک کردم
سوالم اینه که۱_ آیا برای متعادل سازی وجودمون بلاخره باید اینا رو زندگی کنیم
۲_ و زندگی کردن سایه ها همون فرافکنی ما محسوب میشه ؟ یا فرافکنی یه بحث دیگه هست؟

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

به شما دوست عزیز توصیه میشود که کتاب جوجه اردک زشت درون رو مطالعه فرمایید و به صورت تجربی و عملی این مباحث رو یاد بگیرید.https://bonyadonline.com/product/165

ایمان السادات حسینی ارسال در تاریخ ۰۲ شهریور ماه ۱۳۹۸

من هم هنوز با مفهوم فرافکنی مشکل دارم و تشخیص برام مشکله
در حال حاضر همکاری دارم که در مواقع خشم حرف های رکیک و واکنشهای بسیار تندی دارد و به راحتی همه چیز را زیر سوال می بره من در مواجه با این رفتارش گاهی سکوت می کنم گاهی پاسخی مبتنی بر اشتباهش می دهم که عموما اون را خشمگین تر می کنه و سپس تا مدتی رفتار اون در ذهنم باقی می مونه.و گاهی حتی با خودم در ذهنم این مسئله را تا مدتها بالا و پایین میکنم الان این سایه است فرافکنی ؟؟؟؟؟؟

مهتاب ارسال در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷

با سلام و آرزوی موفقیت برای همه دوستان
من هم مثل این دو دوست عزیز متاسفانه هنوز متوجه نشدم مفهوم دقیق فرافکنی چیه
میخواستم بدونم در واقع فرافکنی همون برداشت و دیدی که ما نسبت به اطرافیانمون با توجه به اخلاق و رفتاری که ازشون دیدیم به دست میاریم؟ کما این که اشتباهم فکر کنیم در موردشون و این فقط با توجه به استنباط های ما باشه که ناشی از سایه وجود ما هستش و این باعث بشه که با همون دید باهاشون رفتار کنیم و مسلما بازخوردی که نشون میدن بر اثر رفتار ما باشه نه اون چیزی که واقعا هستن
من الان از فرافکنی این مفهوم توی ذهنم هست
امکانش هست لطف کنین فقط جواب بدین که چیزی که متوجه شدم درست هستش یا خیر؟

فیروزه ارسال در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۷

سلام همراهان جان. من با کتبی که ازتون خریدم و مطالعه ی عمیق اونها هنوز در مورد فرافکنی مشکل دارم. نمیدونم معنای ساده ی اون چیه و نمیتونم در روابطم تشخیص بدم چه چیزهایی را فرافکنی میکنم... چه چیزهایی را آیینه وارمیبینم و تفاوتش با سایه ها چیه؟

مهدیه ارسال در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۷

سلام . من مفهوم فرافکنی رو با وجود خوندن این متن بازهم به طور کامل درک نکردم . و این موضوع رو مخمه . چون چنتا کتاب هم که از شما تهیه کردم ازین کلمه خیلی استفاده میکنه و من همچنان درگیرشم که یعنی چی" من فرافکنی میکنم "