۰۶ تیر ماه ۱۳۹۷ فرافکنی؛ آه ... من چه قدر خوشبختم!
سطح مقاله : پیشرفته
سال ها فکر می کردم معنای خوشبختی را می دانم تا اینکه ...

یک روز فکر می‌کردم، نمره خوب آوردن در مدرسه انتهای خوشبختی و موفقیت در زندگی است. روز دیگر به این جمع‌بندی رسیدم که موفقیت در کنکور و رفتن به دانشگاه نهایت خوشبختی است. سالها بعد فکر می‌کردم پیدا کردن کار خوشبختی است و بعد به این نتیجه رسیدم که داشتن حقوق بالا! روز بعد خرید خانه، ازدواج و بچه‌دار شدن و ... حالا هم فکر می‌کنم مدل ماشین و متراژ و محل خانه و کشوری که در آن زندگی می‌کنم نهایت خوشبختی را می‌سازد. راستش بعضی موقع‌ها هم فکر می‌کنم تجدید فراش هم بتواند من را به پیک خوشبختی ببرد. بله، در این سال‌ها حس می‌کنم به یک رویای شیرین در ذهنم چسبیده‌ام و عمری را برای تحقق آن گذاشتم تا بلکه به نهایت خوشبختی برسم.

بله ما زنده‌ایم به رویایی بیرونی که در روانشناسی تحلیلی کارل گوستاو یونگ به این کار می‌گویند فرافکنی. یعنی اینکه ما حس کنیم تغییر چیزی در بیرون، منجر به خوب شدن حال درونی ما می‌شود.

بخش جالب ماجرا اینست که این جابجایی موضوعات خوشبختی یک دیوار بلندی است که ته ندارد. ولی عاقبت هر کدام از این آرزوها به مرور که سن ما بالا میرود, قدرت خود را از دست میدهد.‌ مثلا اقایی که سه بار ازدواج کرده بود می‌گفت دیگر از رابطه خسته شده و به هیچ بشری دیگر کشش ندارد!!!

تا اینجای کار من نگران چیزی نیستم.‌ زمانی نگرانی من بالا می‌رود که می‌بینم کسی یک چیز بیرونی را عین خودش می‌بیند. مثلا وقتی به ماشینش خط می‌افتد حال درونی او دگرگون میشود! یا مثلا وقتی چیزی را از دست میدهد، حس درونی او تا مدتها و بعضا همیشه دگرگون و آشفته باقی می‌ماند.

بله متاسفانه ما تعریفی از خود نیافته‌ایم و دائم خودمان را با بیرون خود تعریف می‌کنیم. اینگونه یک کله نگاه به بیرون داشتن، عاقبت کار را با پایان خوش نمی‌بندد و در روز مرگ ما یا در حین تلاش برای کسب رویای شیرین، یا حسرت یک از دست دادن چیزی بیرونی دنیا را ترک می‌کنیم. ولی توصیه روانکاوان این است که تلاش کنیم معنای زندگی را بیابیم که لحظه لحظه زندگیمان، حتی زمانی که غرق مساله و مشکل از نظر بیرونی‌ها هستیم، در درون مستحکم و پر قدرت باشیم.

سمینار همه مشکلات یک راه حل دارند ما را به این نقطه نزدیک می کند!

تاریخ برگزاری: ۱۴ جولای

محل برگزاری: فرانکفورت_ آلمان

نظرات کاربران 7 نظر ارائه شده است
مریم ارسال در تاریخ ۰۸ تیر ماه ۱۳۹۷

سلام استاد
اگر در مورد معنای زندگی توضیح بیشتری بفرمایید ممنون میشم ....مشکلی که فرمودید مشکل منم هست ...مثلا همون مثالی که خودتون فرمودید وقتی با سختی ماشینی میخرید و میفتید تو دادن قسط مسلما یک تصادف یا خط میتونه آدمو بهم بریزه ...یا صادقانه کار میکنی و نتیجه اش میشه پارتی بازی و به حقت نمیرسی و تازه بی مورد سرزنش میشی نتیجه نارضایتی از زندگی میشه ـ....شاید انرژی های مثبت تو زندگی کم شده که نمیشه به درون و معنای زندگی فکر کرد ...سپاس بابت تمام زحماتتون

مرضيه ارسال در تاریخ ۰۷ تیر ماه ۱۳۹۷

استاد من همچنان موفق نشدم خريد كنم! درگاه پي پال رد ميكنه درخواست پرداخت پول رو! سه روزه دارم تلاش ميكنم! هم پيام دادم تو سايت! هم تلگرام و هم اينستاگرام! اما همچنان مشكل باقي است. چه كنم؟

مرضيه ارسال در تاریخ ۰۷ تیر ماه ۱۳۹۷

استاد من همچنان موفق نشدم خريد كنم! درگاه پي پال رد ميكنه درخواست پرداخت پول رو! سه روزه دارم تلاش ميكنم! هم پيام دادم تو سايت! هم تلگرام و هم اينستاگرام! اما همچنان مشكل باقي است. چه كنم؟

الهه ارسال در تاریخ ۰۷ تیر ماه ۱۳۹۷

استاد عالی بود، فقط کاش کمی از فایلهای صوتی اون سمینار رو برای ما که توانایی اونجا اومدن رو نداریم در کانالتون بزارید که ما هم مستفیض بشیم، سپاس

Atousa khorram ارسال در تاریخ ۰۷ تیر ماه ۱۳۹۷

نظرتون كاملا درست است من هنوز نتونستم تعريف درستي از خودم داشته باشم و خودم رو در بقيه افراد خانواده جستجو ميكنم

بی نام ارسال در تاریخ ۰۷ تیر ماه ۱۳۹۷

فکر کنم در حال حاضر برای مردم ایران مردن نهایت خوشبختی است

همسایه بالایی ارسال در تاریخ ۰۹ تیر ماه ۱۳۹۷

اره نظرتون خیلی خوبه اما خیر ببینند کاری کردن که مردن در این سر زمین هم خیلی اسونه و هم خیای سخت ...
خ

بتول ارسال در تاریخ ۰۷ تیر ماه ۱۳۹۷

بسیار عالی است اما جناب اقای سهیلی افرادی مثل من با حقوق بازنشستگی زیر دو تومن با سه فرزند ..‌. تا تهران نمی تونند بیان اونوقت چطور شما دلت میاد ازرفتن به فرانکفورت راحت سخن بگید .

نگران ارسال در تاریخ ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷

سلام جناب رضایی میبینین دوره ای که پول حرف اول رو می زنه بدون اون نمیشه حرف از خوشبختی زد چه رسد به اینکه بخوای از شهری به شهری یا کشوری به کشوری برای شنیدن و غصه خوردن بروی . شما هم حق دارین شغل تون اینه .