۲۹ مهر ماه ۱۳۹۷ مربی‌گری عمقی: انتخابی مطمئن برای یافتن قطب شمال زندگیتان
سطح مقاله : پیشرفته

مربی‌گری عمقی که مربی‌گری سفر قهرمانی نیز نامیده می‌شود، به افراد کمک می‌کند منابع ذاتی و درونی خود را از درون ناخودآگاهشان بیرون بکشند تا جایگاه خود را در جهان بیابند.

کوچینگ عمقی:

انتخابی مطمئن برای یافتن قطب شمال زندگیتان

در دنیایی که زندگی می‌کنیم، انتخاب‌ها گیج‌کننده‌اند. از ابزارهای مصرفی زندگی روزمره گرفته تا انتخاب شغل، همسر و محل زندگی و مهاجرت، گزینه‌های پیچیده و متعددی را پیش روی ما قرار می‌دهند و انتخاب را بسیار سخت می کنند. از سوی دیگر، مشکلات دنیای امروز به قدری بزرگ هستند که ارائه‌ی راه حل مناسب منوط به بکار‌گیری بهترین قابلیت‌های فردی و حداکثر پتانسیل‌هایمان در محل کار، خانواده و جامعه می‌باشد. یکی از مفیدترین روش‌های داشتن انتخاب های هوشمندانه و رسیدن به این بهترین حالت خود، استفاده از خدمات مربی‌گری و استخدام یک مربی حرفه‌ای با سبک و روش مناسب می باشد.

مربی (کچ) حرفه‌ای کیست؟

مربی حرفه‌ای، فردی است که مهارت‌های مربی‌گری را در یک سیستم آموزش عالی مربی‌گری، آموخته و صلاحیت لازم برای مشارکت در مسیر بهبودی زندگی سایر افراد را دارد.

روش‌ها و سبک های مربی‌گری (کوچینگ) چیستند؟

روش و متدی که مربیان از آن‌ها برای کمک به مراجعین بهره می‌گیرند، بسیار متنوع است. نگرش‌ها و روش‌های متعددی برای آموزش دادن به مراجع وجود دارد تا او را در به دست آوردن خواسته‌ها و اهدافش یاری کنیم. اما آنچه در این مسیر اهمیت می‌یابد «سبک مربی‌گری» است.

برخی از این سبک‌ها واقعاً سطحی بوده و بدون توجه به کشف بهترین چیزی که برای هر فرد مناسب است، صرفاً به برآورده کردن آرزوها و جاه‌طلبی‌های افراد که بیشتر توسط جامعه به آن‌ها القا شده است می‌پردازند. حال آن‌که بسیاری از افراد، به علت حجم تبلیغات و گزینه‌های قابل انتخاب و مدهای روز جامعه و شبکه‌های اجتماعی، این روزها سردرگم و سرگشته هستند و تنها به دنبال خواسته‌های جامعه حرکت می‌کنند، لذا روش‌های سطحی که مبتنی بر خواسته های القا شده به مراجع هستند، به ماندن در این سردرگمی دامن زده و در نهایت با عوض شدن معیارهای جامعه و مدهای رایج به ضرر مراجع تمام می شوند. به علاوه نشان داده شده است که برآورده کردن خواسته‌های منطبق بر انتظارات محیط بیرونی نتوانسته به کسب رضایت خاطر عمیق در افراد منجر شود. در این رابطه جوزف کمپبل، اسطوره‌شناس نامی، می‌گوید: "افراد به سختی از نردبان موفقیت (طبق معیار جامعه) بالا می‌روند اما سرانجام ـ معمولاً در اواخر عمرشان ـ درمی‌یابند که نردبان را به دیوار اشتباهی تکیه داده اند."

سبک‌های مربی‌گری که مبتنی بر کشف خواسته‌های واقعی افراد است، کلید حل معماست. یکی از این سبک‌ها، مربی‌گری عمقی(Depth Coaching) است که به افراد کمک می‌کند تا به اعماق وجود خود رجوع کنند و آنچه درسطح جان می‌خواهند را کشف کنند، نه صرفاً چیزی که جامعه به آن‌ها القا می‌کند.

مربی گری عمقی چیست؟

مربی‌گری عمقی، سبکی از مربی‌گری است که برروی روندهای ناخودآگاه ذهنی به عنوان منبع سلامت و سعادت عاطفی، جسمی، ذهنی و روحی تمرکز دارد. این سبک با مکاشفه‌ی انرژی‌های درونی افراد که در عمق جانشان وجود دارد، اما ممکن است با تجربه زندگی به دلایل متعددی نهفته و کشف نشده باقی مانده باشد، به رشد افراد و ابراز انرژی‌های درونی که از این پس اسطوره سفر قهرمانی می‌نامیم، کمک می‌کند.

مربی‌گری عمقی که مربی‌گری سفر قهرمانی نیز نامیده می‌شود، به افراد کمک می‌کند اسطوره های 12گانه سفر قهرمانی[1] که منابع ذاتی و درونیشان است را از درون ناخودآگاه خود بیرون بکشند تا بتوانند با چالش‌ها و گذارهای زندگی بزرگسالی روبه‌رو شوند و جایگاه خود را در جهان بیابند.

در پست های بعدی به معرفی اسطوره سفر قهرمانی و نحوه‌ی مکاشفه و معرفی آن می‌پردازیم و سپس خواهیم گفت که مربی‌گری عمقی برای چه افرادی مفید است.

لعیا کفعمی، مربی حرفه‌ای زندگی

مدیر دپارتمان کوچینگ، بنیاد فرهنگ زندگی



[1] کارول اس پیرسون آن ها را معرفی نموده است

نظرات کاربران 1 نظر ارائه شده است
PAYAM ارسال در تاریخ ۰۹ آبان ماه ۱۳۹۷

سلام
مبحث جذاب و زیبایی به نظر میرسه ، ممنون