۲۵ مهر ماه ۱۳۹۷ استعدادیابی وشخصیت شناسی نوجوان(MMTIC )
سطح مقاله : پیشرفته

ابزار تیپ‌شناسی شخصیتی نوجوانان MMTIC (Murphy - Meisgeier Type Indicator for Children) (یا ابزار مورفی-میزگیر برای تعیین تیپ نوجوان )، از روی مدل بزرگسال ( MBTI ) که حدود 65 سال از ایجاد و توسعه و تحقیق آن می‌گذرد ایجاد شده است. تاریخچه‌ MMTIC:( ابزار تیپ‌شناسی شخصیتی نوجوان ) :

شروع مفهوم MMTIC از اوایل دهه‌ هشتاد میلادی است ،در زمانی که هنوز مفاهیم تیپ شخصیتی برای عموم نسبتاً ناشناخته بود. این ابزار که در فارسی به عنوان ابزار تیپ‌شناسی شخصیتی نوجوان نام برده می‌شود بدون آنکه آموزش خاص و ویژه‌ای در حوزه‌ روانشناسی به نوجوانان و افرادی که با نوجوانان کار آموزشی می‌کنند بدهد، فرصتی عالی برای دانستن ویژگی‌ها و خصوصیت شخصیتی و توسعه‌ آن در نوجوانان، ایجاد می‌کند.

ابزار تیپ‌شناسی شخصیتی نوجوانان MMTIC (Murphy - Meisgeier Type Indicator for Children) (یا ابزار مورفی-میزگیر برای تعیین تیپ نوجوان )، از روی مدل بزرگسال ( MBTI ) که حدود 65 سال از ایجاد و توسعه و تحقیق آن می‌گذرد ایجاد شده است. هر دو ابزار شخصیت‌شناسی MBTI (بزرگسال) و MMTIC (نوجوان) از تئوری علمی یکسانی برای پی بردن به تیپ شخصیتی بهره می‌برد. این تئوری علمی که دانشمند سوئیسی کارل گوستاد یونگ مطرح کرد و دو زن آمزیکایی (که مادر و دختر بودند) به نام کاترین کوک بریگز و ایزابل مایرز آن را توسعه دادند نهایتا منجر به ابداع ابزار تیپ شناسی شخصیتی یا MBTI شد.

هر دو ابزار MBTI (بزرگسال) و MMTIC (نوجوان) از تعدادی سؤال تشکیل شده که فرد با پاسخگویی به آن، به کد تیپ شخصیتی خود پی می‌برد و تنها فرق این است که در ابزار (تست) نوجوان سؤالات به گونه‌ای است که برای درک نوجوانان مناسب‌تر باشد .

MMTIC چه سالی منتشر شد ؟

اولین تاریخ انتشار MMTIC در آمریکا ودرسال 1987 بود. در نسخه اولیه 70 آیتم (سؤال) برای نوجوانان طراحی گردید و برای اولین بار تعیین ترجیحات تیپ شخصیتی نوجوانان مطرح گردید و پیشنهاد داده شد تا این نسخه برای کودکان و نوجوانان کلاس دوم تا هشتم استفاده شود . ولی در اصلاحیه‌های آن و در سال‌های بعد برای بچه‌های تا کلاس دوازدهم (8 تا 18 سال) نیز پیشنهاد داده شده است. در نسخه‌های بعدی با هدف بهبود دقت ارزیابی و کارآمد بودن زمان پاسخگویی، نویسندگانآیتم‌ها (سؤالات) جدیدی را امتحان کردند و تعداد آن‌ها را تغییر دادند. بر پایه آزمایش تستی آیتم‌ها بر روی دانش‌آموزان یک پرسشنامه 65 آیتمی ایجاد شد و جایگزین نسخه‌های قبلی شد.

در سال 2008 نسخه نهایی MMTIC برای نوجوانان تعیین شد که از تعداد کمتری آیتم ( سئوال ) شکل گرفته است.

-------------------------------------------------

پی نوشت : در حال حاضر در کشورهای پیشرفته از MMTIC ، در استعدادیابی و شناخت توانایی های نوجوانان ، ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان ، مشاوره تحصیلی ، انتخاب رشته و شغل های مناسب در آینده استفاده میشود .

( شما میتوانید از طریق سایت بنیاد فرهنگ زندگی مطالب بیشتر در این مورد از جمله آزمون MMTIC ، اطلاع از کارگاه هایشخصیت شناسی نوجوان ، کتابها و مقالات وسایر موارد بهره ببرید )


نظرات کاربران 6 نظر ارائه شده است
Atena ارسال در تاریخ ۰۵ آذر ماه ۱۴۰۰

مرحبا

کریم زاده ارسال در تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۰

سلام و خسته نباشید.ببخشید دختر من نوجوان 15 ساله است و بی حوصله و سست هست و زود عصبانی میشه
لطفا راهنماایی کنید بنده رو
ممنون

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

سلام و عرض ادب
جناب کریم زاده عزیز جهت اطلاعات دقیق لطفا به شماره واتس اپ 09229635734 پیام دهید شما را راهنمایی می کنیم/ادمین

فیروزه ارسال در تاریخ ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۰

با سلام و عرص ادب و تشکر
آیا دوره ی فراگیری این ابزار را هم برای بزرگسالان برگزار می کنید ؟

زهرا موسوی ارسال در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۷

سلام من چطوری میتونم برای پسرم که 10سالشه وقت بگیرم؟

دریا مهاجرانی ارسال در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۷

سلام و روز خوش
لطفا برای برادر زاده ی من آقای آرتین مهاجرانی 10 ساله وقت تست استعداد یابی و شخصیت شناسی نوجوانان تنظیم بفرمایید .
09127032622

زهرا ارسال در تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۷

سلام استاد. پسرم ۱۳ ساله است. کلا حوصله نداره. پرخاشگره. توی درسها هم اونطور که ازش توقع داریم ،ایده آل نیست. بی انگیزه است. عیا برای پسر من مفید هست ؟اگر هست چطور میتونم وقت بگیرم؟