۲۳ مهر ماه ۱۳۹۷ کوچینگ یا مربی گری: حرفه ای فراتر از آنچه می پنداشتیم
سطح مقاله : پیشرفته

مربی گری یا کوچینگ فرآیندی مشارکتی است بین مربی و مراجع او که در طی آن مربی و مراجع همگام با هم روندی خلاق را در پیش می گیرند تا مراجع بتواند دست به کشف توانمندی های خود بزند.

اغلب ما در حیطه ورزش با واژه ی مربی یا کچ (Coach) کمابیش آشنا هستیم اما کمتر این کلمه را در سایر حیطه های زندگی شنیده ایم. حال آنکه در دو دهه اخیر کاربرد این واژه به دنبال شکل گیری حرفه ی مربی گری یا کوچینگ (Coaching) در سایر حیطه ها و زمینه های زندگی، بسط و گسترش یافته است. فدراسیون بین الملی کچ (International Coach Federationیا ICF) در دو دهه ی اخیر، پس از شکل گیری به عنوان سازمانی جهانی برای نظارت بر حرفه ی مربی گری، به وضع قوانین و کدهای اخلاقی حرفه ای و تدوین برنامه های آموزشی پرداخت.

تعریف کوچینگ

طبق تعریفICF، مربی گری یا کوچینگ عبارت است از فرایندی مشارکتی بین مربی و مراجع او که در طی آن مربی و مراجع همگام با هم روندی خلاق را در پیش می گیرند تا مراجع بتواند دست به کشف توانمندی های خود زده و از آنها برای خلق و ابداع یک زندگی بهتر تا حداکثر ممکن بهره جوید. این روند مراجع محور، بر فعال بودن مراجع در انتخاب اهداف، برنامه ریزی در جهت هدف، اجرای گام به گام برنامه و پذیرش مسئولیت برای کسب نتیجه ی مطلوب توسط او تمرکز دارد. این روند بر رشد مادام العمر تمرکز دارد و در این رابطه مربی و مراجع مانند دو شریک هم پیمان برای رسیدن به هدفی مشترک تلاش می کنند.

نقش مربی

مربی، مراجعین خود را از میان افرادی که در الگوی بیماری نمی گنجند و راه های مبتنی بر نوآوری و تخیل فعال برایشان موثر است برمی گزیند و کمک می کند تا قدم سوی آینده ای روشن بگذارند. مربی در طی این دوره، بر پیشرفت مراجع و صحت قدم برداشتن او در جهت هدف نظارت دارد و با راهنمایی و تحسین و تشویق به موقع، انگیزه ی ادامه ی راه را در مراجع بیدار نگه می دارد. در تبین نقش مربی در این روند باید بگوئیم که مربی حرفه ای با مراجع خود هم پیمان می شود تا به او در یک مکاشفه درونی و تعمق در وجود خود، یاری رسانده تا باهم با مشخص نمودن اهداف راستین مراجع و ارزش های واقعی و علایق اصیلش، گامی بزرگ در جهت نیک بودی و بهزیستی او بردارند.

لعیا کفعمی

مدیر دپارتمان کوچینگ

بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 6 نظر ارائه شده است
مريم كيايي ارسال در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۷

سلام ايا اين يك دوره هست؟ جطوري ميشه شركت كرد؟

مهناز نیک مرام ارسال در تاریخ ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۷

بسیار علاقمندم در دورههای کوچینگ شرکت کنم و اینکه قبل از آن با مفهوم کوچینگ و نوع کار او آشنا بشم

پرديس عباسيان ارسال در تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۷

با عرض سلام و خسته نباشيد،خيلي عاليه ولي امكان داره كه عادت كنيم به اينكه يكي باشه تا ما اشتباه نكنيم و آيا اين امكان وجود داره كه به مربي وابسته شيم و خودمون نتونيم خودمونو كشف كنيم؟ولي از طرفي آزمون خطا كمتر ميشه.لطفا از نحوه استفاده كوچينگ و پرداخت هزينه صحبت كنيد.

ساره وفایی فر ارسال در تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۷

سلام بر تمامی زحمتکشان راه رشد و تکامل فرهنگ زندگی .خواستم بگم چجوری میتونم در جهت ادامه هدف خودم با یک coach قدم بردارم راه ارتباطی به چه صورتی است

مهسا اسماعیلی ارسال در تاریخ ۰۳ آبان ماه ۱۳۹۷

سلام وقتتون بخیر
من یه سوال دارم شما دوره های اموزشی کوچینگ ندارین؟بگین که دارین!!!!!!خیلی هیجان انگیزه این حرفه.
مرسی

شریفی ارسال در تاریخ ۰۱ آبان ماه ۱۳۹۷

بسیار مایلم در کوچینگ شرکت کنم