زنان / ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸ بررسی دلایلی که باعث می شود رژیم های شما به جایی نرسد!
سطح مقاله : پیشرفته

افزایش وزن چیزی بیش از زیاد غذا خوردن است. ممکن است دو نفر به یک اندازه کالری دریافت کنند و فعالیت های یکسانی نیز داشته باشند، ولی یکی چاق و دیگری لاغر باشد. در واقع ممکن است فرد چاق غذای کمتری بخورد و بیشتر نیز ورزش کند.

افزایش وزن چیزی بیش از زیاد غذا خوردن است. ممکن است دو نفر به یک اندازه کالری دریافت کنند و فعالیت های یکسانی نیز داشته باشند، ولی یکی چاق و دیگری لاغر باشد. در واقع ممکن است فرد چاق غذای کمتری بخورد و بیشتر نیز ورزش کند.

یونگ در سال های آغازین کار خود یک روش تجربی برای ردیابی آنچه "عقده های خوش اندامی" می نامید، ابداع کرد.

بعدها در تلاشی برای درک نیروهای روانی دخیل در چاقی، آزمایش تداعی یونگ بروی چندین بانو اجرا شد.

این آزمایش ها برای هر فرد با چند کلمه محرک مجموعه ای از واکنش های آنی را بیرون کشید و بررسی کرد.


بررسی دلایلی که باعث می شود وزن کم نکنید؛ 1) احساس داشتن به غذا!

بسیاری از افراد چاق اعتراف کردند که در زمان های ناراحتی صرف غذا در کنار خانواده، غذا را پس زدند و شبیخون زدن به یخچال و خوراکی های سرپایی را ترجیح دادند.

چند نفر از دزدی از فروشگاه های مواد غذایی احساس شادی کرده بودند. "عسلم، شیرینم و..." همه عباراتی هستند که برای نشان دادن محبت به کار می روند؛ از گهواره تا گور چشم ما برای غذا به معشوق مان دوخته شده است. بنابراین، نیاز به عشق به راحتی با نیاز به غذا اشتباه گرفته می شود.

از آنجا که عشق قسمتی از زندگی است، چشیدن غذا شبیه به چشیدن زندگی است و برعکس اجتناب از غذا ممکن است به معنای اجتناب از زندگی باشد.

بعضی از ما وقتی احساس طردشدگی می کنیم، این فقدان را با خوردن جبران می کنیم.

وقتی از دست خود عصبانی هستیم، جسم را با خوردن تنبیه می کنیم.

بسیاری از ما گرسنگی کشیدن عمدی را تنبیهی برای بدن خود می دانیم.

خلاصه اینکه غذا بلاگردان تمام عواطف و هیجانات می شود و هسته ای را شکل می دهد که شخصیت حول آن می چرخد.


احساس تان به غذا خوردن را بررسی کنید.

1. هنگامی که رژیم می گیرم، احساس اصالت می کنم. احساس می کنم انکار خودم، خوب است.

2. اگر خوشحال باشم یا عاشق شوم، وزن کم می کنم.

3. وقتی سروکله یک مشکل پیدا می شود، کلی وزن اضافه می کنم.

4. هر وقت به نوشتن یا بازیگری روی می آورم، وزن کم می کنم.

5. در مورد غذا در کنترل یا عدم کنترل افراطی هستم.

6. وقتی زندگی غیرقابل تحمل می شود، غذا بهترین راه برای فراموشی است.

7. وقتی انگیزۀ انجام کاری را ندارم، هنگام تصمیم گیری شروع به جویدن چیزی می کنم.

8. وزن من به نوعی به پر تنشی مربوط است. جدا از اینکه چه می خورم، در زمان استرس چاق می شوم.

9. و...

چاقی، نداشتن توانایی درست غذا خوردن نیست، بلکه علت آن دلایل روانی شماست و در نتیجه چاره آن به جای ورزش و رژیم های غذایی سفت و سخت، بررسی دلایل عمیق تر درونی است.

کتاب "چرا نمیشه؟" به بررسی دقیق این دلایل عمیق می پردازد.


بررسی دلایلی که باعث می شود وزن کم نکنید؛ 2) دلسوزی مهلک مادر!

2. اگر بخش جوان و در حال رشـد شـخصیت شما از زندگی کـردن منع شـود یا تحت کنتـرل قرار گیـرد، ترس تولیـد کرده و بـه تـرس بـدل می شـود.

3. اگـر احسـاس شـود مـادر مانـع اسـت، آنـگاه شما خواهـان انتقام می شـوید. مادر ممکن اسـت بـا دلسـوزی مهلکی کـه بـا آن فرزنـدش را تا بلـوغ دنبال می کنـد، به شـدت به او آسـیب بزند و او را از زنانگی دور کند.

4. فقدان زنانگـی در فرهنگ مـا می تواند یکی از دلایل عمدۀ روزافـزون بانـوان جوانـی باشـد کـه بـدن خـود را پـس میزننـد و به دلایلی انرژی غریزی زنانگی شان مسدود شده است.

5. چاقی، نداشتن توانایی درست غذا خوردن نیست، بلکه علت آن دلایل روانی شماست و در نتیجه چاره آن به جای ورزش و رژیم های غذایی سفت و سخت، بررسی دلایل عمیق تر درونی است.

کتاب "چرا نمیشه؟" به بررسی دقیق این دلایل عمیق می پردازد.


1. بررسی دلایلی که باعث می شود وزن کم نکنید؛ 3) پدر تمام عیار!

تحقیقات روی بانوان چاق، نشان داده که بسیاری از آن ها از پدر منفی یا غایبِ خود، پدر آرمانی ساخته بودند.

منظورم از پدر منفی این است که پدران آن ها به دلیل کار، اعتیاد به الکل، طلاق یا مرگ غایب بودند و بنابراین تخیل آن ها برای جایگزین کردن این پدر غایب مجبور شده بود بر عشق و توجه کامل تمرکز کند تا اعتماد به نفس آن ها را تقویت کند، اما در اصل این تصور از آسیب نبود پدر روی آن ها نکاهید!

پدر مثبت یا تمام عیار، یک شخصیت معتبر و صاحب نفوذ است. مردی که پا به دنیای بیرون می گذارد و به دختر کمک می کند تا با واقعیت آن بیرون رابطه برقرار کند. تجربۀ افراد چاق از پدر مثبت یک نوجوان ابدی، آرمانی و قدیس گونه بود که عمدتاً با جهان درون خود ارتباط داشت.

دختر در ارتباط با پدر تمام عیار، می آموزد به شجاعت، کنترل منطقی و اهداف مذهبی، بیش از هر چیز ارج نهد. از او می خواهند که کامل باشد و او از دیگران می خواهد که کامل باشند. او ضعف، حماقت، ترس یا شکم پرستی را تاب نمی آورد. وقتی دختر نمی تواند گرسنگی خود را ادب کند یا زمانیکه بدنش از کاهش وزن سر باز می زند، او خود را فاقد قدرت می بیند و در اینجا مشکل ابعادی فرا شخصی پیدا می کند.

او در مراحل اولیۀ این کشمکش، مستعد احساس گناه و بی احترامی به خود است.

شدت عاطفی روابط پدر - دختر را نمی توان اندازه گیری کرد. تمام آنچه می توان گفت این است که بانوان چاق تمایل داشتند از پدر خود، چه زنده و چه مرده، بیدرنگ و با احساس صحبت کنند که حاکی از این بود که آن رابطۀ ویژه هنوز حل نشده است. از سوی دیگر، گروه دیگر، انرژی خود را برای مدیریت تنش روزانه بین خود و مردان همسن خود صرف می کردند.


احساس تان را به پدرتان بنویسید.

  • هرگز مردی را تا این حد مهربان ندیده بودم؛ پدرم مرد مقدسی بود، بسیار کم رو، بسیار آرام.
  • پدرم باعث شد بیش از حد به مردان اعتماد کنم. سعی کردم با آن همراه شوم، اما همیشه آزار می دیدم.
  • من مانند پدرم هستم، روشن فکر، مرد صفت.
  • وقتی کودکی خردسال بودم از پدرم می ترسیدم. می ترسیدم خطایی از من سر بزند و او مرا طرد کند. می دانستم اگر کاری کنم که ناراحت شود دیگر دوستم نخواهد داشت.
  • در کودکی سعی می کردم پدر را خشنود کنم. الان از من انتظار می رود همسرم را خشنود کنم. او تا زمان یکه همچون یک مُرده متحرک هستم، راضی است و فکر می کند زمانی خودم هستم که جوابش را ندهم و برایش دردسر درست نکنم.
  • رابطۀ من با پدرم بهتر از مادرم است. ترجیح می دهم به او نزدیک تر باشم تا به مادرم. در ده سالگی، قسم خوردم که هرگز شبیه مادرم نشوم. همیشه سخنانش سرشار از نیش و کنایه است. گاهی متوجه می شوم که دارم مانند او صحبت می کنم. از این کار متنفرم.
  • و...

باور کنید یا نه، رابطه شما با پدرتان یکی از مهم ترین دلایل عدم کاهش وزن شماست که کتاب "چرا نمیشه؟" به دقت به تحلیل آن می پردازد.


منبع: کتاب چرا نمیشه؟

نویسنده: ماریون وودمن

ترجمه: مرضیه مروتی