۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ دوستان تان را عاقلانه انتخاب کنید!
سطح مقاله : پیشرفته

چرا انتخاب دوست مهم است؟
اگر می خواهید به تمام موانعی که شما را از اهداف تان دور می کند، رسیدگی کنید، لازم است نگاه دقیقی به دوستان تان بیندازید، زیرا ممکن است با مورد غیرمنتظره ای روبرو شوید و آن دوستان تان هستند. شما قادر نیستید خانواده خود را انتخاب کنید، اما دوستان تان را خودتان انتخاب می کنید، پس ببینید این شما بودید که آن ها را انتخاب کردید یا گذاشتید آن ها شما را انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "هیچ چیز تصادفی نیست" کلیک کنید.

احتمال دارد آن ها با انتخاب خود موهبتی بزرگ به شما بخشیده باشند و کسانی هستند که می توانند به رشد و یادگیری شما کمک کنند و در عین حال از همنشینی با آن ها لذت ببرید. این امکان هم وجود دارد که برخی از آن ها شما را انتخاب کردند چون شما به آن ها اجازه دادید بعضی عادات بد خودشان که برایشان خوب است را تقویت کنند و در عین حال این عادت به شما هم سرایت کرده است.
ما نیاز داریم به همان اندازه که به تغذیه یا لباس پوشیدن خودمان توجه می کنیم، نسبت به انتخاب دوستان مان هم توجه به خرج دهیم؛ چرا که همه ما با افراد سمی برخورد داشتیم و می دانیم بسیاری از آن ها می خواهند با ما دوست باشند و بمانند و اغلب ما می توانیم تقریباً با هر کسی رابطه دوستانه برقرار کنیم. ما باید یاد بگیریم با افراد کنار بیاییم و همینطور مطمئن باشیم کسانی را وارد زندگی خود می کنیم که نیت خیر دارند و در زندگی ما سودمند هستند. هیچ چیز بیشتر از یک دوست پرتوقع و خودخواه نمی تواند وقت شما را هدر دهد و شما را از جاده عشق و محبت دور کند.
اگر می خواهید در تجربه اهداف تان درست پیش بروید و در آن بمانید، لازم است روش دوستان تان را در مدیریت زندگی خود مشاهده کنید. آیا تصمیم دارند مشکلات خود را سر شما تلنبار کنند؟ آیا آن ها سعی دارند با ارائه نصایحی که به آن ها علاقه ندارید بر شما تسلط پیدا کنند یا زندگی شما را بر اساس رویاها و شکست های خودشان سازماندهی کنند؟ نکته ای که می خواهم با شما در میان بگذارم این است که ببینید وقت خود را با کسانی سپری می کنید که به شما شادی حقیقی می دهند و به شما کمک می کنند تا دنیا را مکانی اسرارآمیز و بهتر ببنید؟ آیا در کنار آن ها احساس آرامش می کنید؟ آیا از صحبت کردن با آن ها انرژی می گیرید، چیزی می آموزید و به دیدگاه جدیدی دست پیدا می کنید؟ اگر اینطور است، به شما تبریک می گویم. دوستی شما بسیار پربار و درست است. دوستی های واقعی ساخته می شوند و محکم می شوند، چرا که در این روابط هر کس می تواند برای دیگری دهنده باشد. اگر احساس می کنید بیشتر یک دهنده هستید یا حتی گیرنده، شاید رابطه دوستی ستودنی داشته باشید، اما آماده باشید که رابطه شما هر لحظه از تعادل خارج شود. این موارد ممکن است بر پایه وفاداری باشد، اما جایی برای برابری حقیقی وجود ندارد. به جستجوی یک رابطه دوستی برابر ادامه دهید که بتواند زندگی شما را با قدرت پیش ببرد. به مفهوم بسیار ساده: دوست واقعی می بیند شما چه کسی هستید و به رغم تمام ایرادات شما را دوست دارد. به همین دلیل وقتی شما اشتباهی می کنید یا از مسیر منحرف می شوید، با شما وارد بحث می شود و با شما مخالفت می کند؛ چرا که اگر یک طرف شما و یا حقیقتی را سرکوب یا انکار کند، دوستی واقعی با شما ندارد.

منبع: هیچ چیز تصادفی نیست

نویسنده: الن جی هانتر

مترجم: ناهید سپهرپور

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی