۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۷ ​آزمون بيداري قهرمان درون: ‌ارزيابي آمادگي براي ورود به دوره کوچینگ سفر قهرماني
سطح مقاله : پیشرفته

آزمون بيداري قهرمان درون يا آزمون كهن الگويي پيرسون-مار(PMAI) يك آزمون شخصيت است كه توسط خانم كارول اس پيرسون و هيومار با الهام از آموزه ­هاي اسطوره‌شناس برجسته جوزف كمپبل و مطابق با آنچه در كتابش-قهرمان هزار چهره- به تفصيل توضيح داده است، طراحی شد...

دریادداشت قبلي، اسطوره ي سفر قهرماني و نقش آن را توضيح دادم و براي بررسي انر‍ژي هاي 12 گانه این اسطوره، مقياس پيرسون-مار (PMAI)را معرفي كردم. در اين یادداشت به توضيحي درباره ي اين مقياس مي پردازم.

آزمون بيداري قهرمان درون يا آزمون كهن الگويي پيرسون-مار(PMAI) يك آزمون شخصيت است كه توسط خانم كارول –اس- پيرسون و هيو مار براساس نظريه پرفسور كارل‌گوستاو يونگ درباره­ انواع شخصيت و با الهام از آموزه‌­هاي اسطوره‌شناس برجسته جوزف كمپبل مطابق با آنچه در كتابش-قهرمان هزار چهره- به تفصيل توضيح داده است، طراحي شده است. خانم پيرسون با الهام از آزمون تيپ شناسي ميرز-بريگز (MBTI)و مطالعه داستان‌هاي اسطوره اي و قهرماني كودكان، PMAI را تدوين نمود.

اين آزمون در شكل اصلي 72 سوال دارد و نوع ديگر آن 90 سوال را در بر ميگيرد. نمره دهي سوال از 1 تا 5 است كه عدد يك كاملا مخالف و عدد 5 كاملا موافق را نشان مي دهد. در سايت بنياد فرهنگ زندگي به آدرس https://bonyadonline.com/product/263 و كتاب زندگي برازنده من از انتشارات همین موسسه اين آزمون قابل بررسي است.

كاربرد آزمون PMAI

استفاده از آزمون پيرسون – مار در رواندرماني، مشاوره، به هدف رشد شخصي و تشكيل تيم كاربرد دارد. اين آزمون براي تشخيص اختلالات رواني و ذهني كاربردي ندارد اما در افزایش آگاهي فردی از وضعیت كهن الگوهاي فعال درون، پذيرش ساير كهن الگوها، توسعه فردی و افزايش سلامت روان فرد و گروه و تيم مفید است. اين آزمون در آموزش و پرورش و اهداف تحقيقاتي نیز در حيطه روانشناسي كاربرد دارد.

کاربرد آزمون PMAI در رشد شخصي

اين آزمون به عنوان ابزار قدرتمندي براي شناخت هر فرد از خود و انرژي هاي اسطوره اي فعال و غيرفعال در درون او قابل استفاده است. آزمون پيرسون – مار به اشخاص كمك مي­كند تا با تشخيص کهن­ الگوهاي فعال درونی خود در ابعاد مختلف زندگي شخصي و سپس دنبال كردن تغييرات و بالغ شدن كاركرد اين انرژي ها در طي زمان، رشد كنند. آگاهي از داستان هاي كهن الگويي مي­تواند به زندگي افراد معنا داده و به آن­ها كمك كند تا بتوانند قسمت­ هايي از اين انرژي ­ها كه با ساير كهن­ الگوها در تعادل نيست را تشخيص دهند و براي رشد و بروز آن­ها اقدام كنند.

کاربرد آزمون PMAI درآموزش و پرورش

آزمون پيرسون – مار و انواع آن، به همراه كتاب­هایي كه در اين زمينه وجود دارد و كتاب كارهايي كه ابداع شده است در آموزش، به خصوص در مشاوره هاي تحصيلي و مشاوره هاي شغلی كاربرد داشته و همچنين در مطالعه ادبيات اسطوره‌­شناسي و كهن الگويي مفید می باشد.

کاربرد آزمون PMAI در رشد مديريت و رهبري

آگاهي از داستان هاي اسطوره اي و كهن الگويي و نقش هاي آن­ها ميتواند به افراد كمك كند تا قابليت هاي رهبري خود را کشف کرده و آن­ها را آشکار سازند. هركدام از اسطورهها كيفيتي از رهبري را دارا هستند كه ميتواند توسط افراد استفاده شود و يا توسط رهبر براي موفقيت گروه ترويج داده شود.

تحلیل و بررسی آزمون:

نتيجه اين آزمون، سطح انرژي و رشد يافتگي12 كهن‌الگوي معصوم، يتيم، جنگجو، حامي، جستجوگر، نابودگر، عاشق، آفرينشگر، حاكم، جادوگر، فرزانه و دلقك را به نمايش مي­گذارد و با 24 امتياز به وجه مثبت هر كهن­ الگو و 24 امتياز به وجه سايه يا منفي آن مشخص می گردد. نمره ي وجه مثبت پائين تر از عدد 8 نشانه ضعف و عدم بروز موثرآن انرژي در سطح زندگي فرد است، 8تا12 نشانه وضعيت متوسط و آمادگي براي رشد است و بالاتر از 12 نماد رشد يافتگي و قوي بودن انرژي كهن‌­الگویی مربوطه است. نمره سايه بيش از 12 نشان افراطي بارز شدن مشخصات هر انرژي در فرد است، 8 تا 12 سايه قوي و ریشه دار هر کهن‌الگو را معرفی می­کند و کمتر از8 نشانه وضعیت متوسط و قابل رشد و بهبود سايه است.

نمرات چهار کهن‌­الگوي اول، معصوم-یتیم-جنگجو و حامی- براي آماده بودن قهرمان درون به منظور شروع سفر قهرماني اهميت ويژه‌­اي دارد. نمرات مثبت بالاتر از 8 و نمرات سايه كمتر از 12 نشانه آمادگي كافي براي طی کردن سفر قهرماني و توانایی همراهي با راهبران اين سفر است. افراد دارای این مشخصه می­توانند با شرکت در دوره‌­ كوچينگ سفر قهرمانی که توسط بنیاد فرهنگ زندگی برگزار میشود، به تقويت و متعادل سازي كهن الگوهاي اين مسیر اقدام نموده و به رشد شخصی و اجتماعی خود نایل آیند.

در یادداشت بعدي به شرح هريك از كهن‌­الگوهاي 12 گانه و مسیر رشد و بالنگدي آن­ها مي پردازم.

لعيا كفعمي

مدير واحد كوچينگ بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 6 نظر ارائه شده است
مریم ارسال در تاریخ ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲

من تست سفرقهرمانی رو خریدم ولی لینک ورود به ازمون رو پیدا نمیکنم

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

از لینک زیر وارد پنل کاربری خود شوید
https://bonyadonline.com/site/login
و سپس از بخش آزمون های من اقدام به انجام آزمون نمایید

azadeh ارسال در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰

وقتی این آزمون رایگان در سایت های دیگه قرار داده شده چرا هزینه دریافت میکنید؟
http://www.khodshenas.ir/HeroWithin/Test

لیلی ارسال در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۹

من کتاب زندگی برازنده من رو دارم تست رو هم از اونجا انجام دادم ولی نمی فهمم کدوم میشه منفی و سایه و کدوم میشه مثبت امکان داره راهنمایی کنین؟

آرمان کاویی ارسال در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹

من میخواهم این برنامه را نصب کنم چه کار کنم؟ چون وقتی تو بازار میرم پولیه.

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

این برنامه اصلا چی هست ؟؟

nator ارسال در تاریخ ۰۲ خرداد ماه ۱۳۹۹

انتظار این نیرنگ رو از بنیاد نداشتم !
من کتاب صوتی زندگی برازنده رو خریدم ولی آزمونش نیست !
واقعا چرا ؟ حتی شما هم ..

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

ضمن تشکر از شما بابت نقدتان

در مورد گرفتن آزمون به صورت صوتی، نیاز به فکر داشت که مخاطب دچار مشکلی نشود. چون پرسیدن سوالات به سبک کتاب مسائلی را ایجاد می کرد. در نهایت آزمون هر کهن الگو را در ابتدا آن کهن الگو قرار دادیم.
بنابراین کتاب صوتی آزمون دارد، همان آزمون کتاب را هم دارد ولی شیوه اجرا آن متفاوت است

V ارسال در تاریخ ۰۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

چرا این آزمون توی کتاب الکترونیک زندگی برازنده من که خریدم، نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ادمین سایت بنیاد فرهنگ زندگی

آزمون PMAI که در اون کتاب موجود هستش

ولی آزمون بیداری قهرمان درون رو باید از سایت تهیه بفرمایید.