۰۵ بهمن ماه ۱۳۹۷ اسطوره سفر قهرمانی
سطح مقاله : پیشرفته
افزایش سایز متن

"اسطوره­ سفر قهرمانی" نقشه­ ی راه ساده ای از قلمرو رشد انسان است. اين اسطوره نقشه ­ای فراهم می كند تا ما بتوانیم تمام عناصر وجودی و رشدی خود را همچون كلی واحد و منسجم در­نظر­بگيريم.

در دو مطلب کوچینگ یا مربی گری حرفه ای و مربی گری عمقی درباره كوچينگ (مربي­گری) صحبت كرديم و سپس ازمیان سبك هاي مربي گري، از سبك عمقي سخن گفتيم و تکیه بر "سفر قهرماني" را ركن اساسي كوچينگ عمقي معرفي نمودیم. از این پس وقت آن است كه به معرفي "اسطوره­ ي سفر قهرماني" که مسافر این سفر است و نحوه ي مكاشفه و بيداري آن بپردازيم و مخاطبين اين سفر را تشريح كنيم.

" قهرمانان سفرمي­ كنند، با اژدها (مشكلات) روبروم ي­شوند و گنجينه­ ی خود واقعي­شان را كشف مي ­كنند" (كارول اس پيرسون، كتاب نقشه راه ايجاد تغيير و پيشرفت، انتشارات بنياد فرهنگ زندگي).

"اسطوره­ ی سفر قهرماني" نقشه­ ی راه ساده اي از قلمرو رشد انسان است. اين اسطوره نقشه ­اي فراهم مي ­كند تا ما بتوانیم تمام عناصر وجودي و رشدي خود را همچون كلي واحد و منسجم در­نظر­بگيريم. اين اسطوره يا انرژي وجودي، درباره­ ي هر فرد بزرگسالي صادق است و سفر قهرماني، داستان رشد تمام انسان ­ها يا نژاد بشر را بازگو مي ­كند. ما مجبور نيستيم ريسك كرده و تنهايي سفركنيم زيرا قهرمانان تمام دوران، پيش از ما اين سفر را رفته اند و اکنون تو در توي سفر قهرماني كاملا شناخته شده است و در شكل اسطوره نظام يافته است. ما فقط لازم است مسير قهرماني را دنبال كنيم و وجوه اسطوره را بيدار نگه داريم.

برای این کار تنها كافي است به تمرين هر يك از جنبه هاي اسطوره پرداخته و با رشد آن، گامي به جلو در سفر قهرماني برداريم. در اين سفر افراد مي­ آموزند كه لباس قهرمان به تن كرده و در هر مرحله جنبه هایي از قهرمان و انرژي اسطوره را زندگي كنند- 12 انرژي اسطوره­ اي كه توسط خانم كارول اس پيرسون معرفي و تشريح شده است. اين جنبه هاي 12 گانه شامل معصوم، يتيم، جنگجو و حامي كه توشه راه سفر هستند، جستجوگر، نابودگر، عاشق و آفرينشگر كه طی کننده­ ی سفرند و در نهايت حاكم، جادوگر، فرزانه و دلقك كه دستاوردهاي سفر هستند مي باشد. هر يك از اين جنبه ها يا انرژي هاي اسطوره در قهرماني اسطوره نقش دارند و تعادل آنها راه گشاي قهرماني است.

"در اين سفر، زماني كه فكر كرده بوديم به نفرت و بيزاري رسيده ايم، ايمان و خدا را خواهيم يافت و در جايي كه فكرمي­كرديم به سمت بيرون سفركرده ايم به مركز وجودمان خواهيم رفت و در جهاني كه فكر مي­كرديم تنها هستيم، خود را با تمام دنيا همراه خواهيم يافت"(جوزف كمپبل، قدرت اسطوره). اين سفر انتهايي ندارد و به شكل مارپيچي است كه انرژي­ هاي اسطوره دور تا دور آن تكرارمي شوند و در هر مقطع از زندگي قسمتي از اين مارپيچ با تجربه همه جنبه ها طي مي­شود و هر بار انسجام بيشتري در انرژي هاي اسطوره ايجاد مي­گردد. تجربه ي آگاهانه و عميق هر انرژي به رشد آن جنبه مي­ انجامد و تقويت آن را به دنبال خواهد داشت.

در هر فرد، هریک از جنبه ها (12 جنبه ی اسطوره) ممكن است قوي يا ضعيف، رشد يافته يا خام، بالغ يا نابالغ باشد و آنچه راه را براي قهرماني فرد هموار مي ­كند، بازنگري و ارزيابي و تحليل تك تك جنبه ها، كشف الگوي آن ها و سپس برطرف­ کردن ضعف ها و تكيه بر رشد و بلوغ هريك از آن ها و متعادل كردنشان در رابطه با يكديگر است.

لذا در ابتدا ما لازم است مقیاسی در دست داشته باشیم تا وضعیت و الگوی این 12 جنبه را سنجیده و تحلیلی از ضعف و قوت آن­ها بدست آوریم. سپس برنامه ای برای رشد هریک تدوین نموده و طبق آن قدم به قدم پیش رویم. خوشبختانه براي ارزيابي اين انرژي ها آزموني توسط شخص خانم كارول اس پيرسون و همكارشان تدوين و اعتبار سنجي شده است كه به آزمون پيرسون-مار یا PMAI معروف است. این آزمون و تحلیل آن از طریق لینک زیر قابل دسترسی می باشد.

https://bonyadonline.com/product/263

در مطلب بعدی به توصيف و تشريع اين آزمون خواهيم پرداخت و جنبه هاي اسطوره را از نقطه نظر اين آزمون تحليل خواهيم كرد.


لعیا کفعمی

مدیر دپارتمان کوچینگ

بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 1 نظر ارائه شده است
مهدیه ارسال در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

بهترین سفر زندگی سفر به اعماق درون و پوست انداختن و تولدی دوباره است که من از طریق سفر اسطوره ای بهش رسیدم و دارم کیف میکنم موفق و شاد باشید استاد رضایی عزیز و سخاوتمند