۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ تمرین شناسایی عقده: ​كجا گير كرديد؟
سطح مقاله : پیشرفته

از چه چيزى به‌ ندرت با ديگران حرف مى‌زنيد؟ چرا اين‌طور است؟ آيا خجالت مى‌كشيد؟ آيا مى‌خواهيد از كشمكش اجتناب كنيد؟ چه موقع احساس ناراحتى، نگرانى يا حساسيت بيش ازحد مى‌كنيد؟

همه ما نقاطى داريم كه آنجا از سر عادت، ترس يا تنبلى، خودمان را از تجارب بالقوه مهيج و رضايت‌بخش جدا كرده‌ايم. يكى از راه‌هاى ساده پيدا كردن برخى عقده‌تان (كه بنا به تعريف، ناآگاه هستند) اين است كه به هفته پيش فكر كنيد و ببينيد چه موقعيت‌هايى ناراحت‌تان كرد. كجا با كسى درگير شديد؟ كى و كجا از چيزى اجتناب كرديد يا طفره رفتيد؟ شايد نتوانستيد حرف خودتان را بزنيد يا دق‌دلى‌تان را سر كسى خالى كرديد (عقده قدرت)، اما براى خوشايند ديگران مدام نيازهاى خودتان را فدا كرديد؟ آيا با لاف زدن يا تحقير ديگران (عقده حقارت) جبران كرديد؟ شايد بحث بر سر پرداخت قبض‌ها بود (عقده پول). آيا الگوى منزوى و محروم كردن خودتان از حمايت بالقوه دوستان و آشنايان را تكرار مى‌كنيد (عقده غريبه)؟ از چه راه‌هايى نمى‌توانيد مشاركت كامل در زندگى داشته باشيد؟ گاهى به اين مى‌گويند عقده مادر؛ چون فرد مى‌خواهد نوزاد و نيمه خواب بماند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی عبارت "زندگی نزیسته ات را زندگی کن"کلیک کنید

عقده مادر موقعى مشاهده مى‌شود كه يكى از والدين نفوذ بيش از حدى در رشد كودك دارد و اين ربط چندانى به جنسيت خاصى ندارد. از چه چيزى به‌ندرت با ديگران حرف مى‌زنيد؟ چرا اين‌طور است؟ آيا خجالت مى‌كشيد؟ آيا مى‌خواهيد از كشمكش اجتناب كنيد؟ چه موقع احساس ناراحتى، نگرانى يا حساسيت بيش ازحد مى‌كنيد؟

زندگى نزيسته تا آنجا به ديگران فرافكنى مى‌شود كه ديگر قابل‌تشخيص نيست. هر چه را كه شما در خودتان انكار كنيد يا به آن كم بها بدهيد در ديگران انتقاد مى‌كنيد و مورد شماتت قرار مى‌دهيد. چيزى كه درون خودتان از آن مى‌ترسيد، همان چيزى است كه در وجود ديگران با آن مى‌جنگيد يا از آن فرار مى‌كنيد. هر چه كه در خودتان نداريد، همان چيزى است كه به‌خاطرش به ديگران وابسته مى‌شويد تا برايتان فراهم كنند.

انواع بى‌شمارى از عقده‌ها هست. در واقع به تعداد وضعيت‌هاى نوعى زندگى عقده هست. به‌خاطر داشته باشيد كه اين توده‌هاى انرژى تجربى قرار است از شما حمايت كنند و بر پايه تجربه گذشته، انتخاب‌هايتان را ساده كنند، اما آن‌ها آزادى‌تان را هم محدود مى‌كنند و دست‌وپاى شما را به گذشته مى‌بندند. آن‌ها خطاى تعميم دادن بيش از حد هستند. شما نمى‌توانيد از شر عقده‌ها خلاص شويد، اما مى‌توانيد چنگال‌شان را شل كنيد و تنوع و دامنه واكنش‌هاتان را وسيع‌تر كنيد.

تغيير دادن اين عقايد تكرارى مستلزم آگاهى بيشتر و وسيع‌تر است. دفترچه يادداشتى بخريد و بنويسيد كه كى، كجا و چطور احساس مى‌كنيد گيرافتاده‌ايد، محدود يا كوچك شده‌ايد. وقتى از اثر عقده‌هاتان آگاه مى‌شويد، نبايد درباره خودتان قضاوت كنيد يا مأيوس شويد. فقط با آگاه شدن بيشتر از اين روندهاىِ جهان زيرين، زندگى شما شروع به تغيير مى‌كند. هرگاه برنامه قديمى محدودكننده را رها كنيد، توان بالقوه نزيسته‌تان به طرز كامل‌ترى ظهور خواهد كرد.


منبع: زندگی نزیسته ات را زندگی کن

نویسنده: رابرت الکس جانسون

مترجم: سیمین موحد

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

نظرات کاربران 1 نظر ارائه شده است
زهرا ارسال در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱

سلام میشه در مورد عقده غریبه بیشتر توضیح بدین و اینکه یه مثال بزنید که ممکنه چه خاطره ای در کودکی باعثش بشه؟